mk-akademin

Förstår du vad vi menar? Vi förklarar, A–Ö!

Vi hoppas såklart alltid att vi är lättförståeliga när vi jobbar tillsammans i projekt. Men emellanåt kan det hända att vi glömmer bort oss och att ett och annat branschord slinker ur oss utan förklaring.

Så skulle det mot förmodan hända, så har vi satt samman en ordlista med begrepp och ord vi använder – några gamla, säkert bekanta, och vissa lite mer nya.

Image for

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W

 

 

A

 

A/B-test

A/B-tester innebär att två olika varianter av en produkt, t.ex. en webbsida, tas fram. Dessa kan skilja sig åt i tonalitet, design och innehållsstruktur. De båda varianterna visas lika mycket för lika många besökare, med målet att se vilken variant som presterar bäst. Man mäter då konverteringar, hur besökaren förstår och interagerar med innehållet m.m. Den sida som presterar bäst utifrån valda mål är den som i slutändan blir den finala versionen.

Above the fold

Above the fold kommer ursprungligen från tidningsvärlden, och avsåg då den övre yta som exponerades på en vikt tidning. Numera är det webbsidor det handlar om, och då specifikt den yta som syns på skärmen direkt när besökaren landat på sidan, innan den har scrollat nedåt.

Adaptiv

Adaptiv design, inom webbdesign, är framtagningen av webbsidor som anpassar designen och optimeras för olika enheter och skärmstorlekar. Till skillnad från responsiv design skalas inte bara adaptiv design om, utan designas i vissa fall om för att ge användaren bästa möjliga upplevelse på alla olika enheter.

Advanced custom fields (ACF)

ACF är en WordPress-plugin som möjliggör att den som hanterar en WordPress-sida kan skapa av anpassade fält och innehållstyper på en webbplats. Dessa fält kan vara allt från text, bilder och länkar till avancerade funktioner såsom Google Maps-placeringar och relationsfält som kopplar samman olika innehållstyper.

Agil

Agil betyder lättrörlig och syftar på ett arbetssätt inom projekt. Det agila arbetssättet innebär att teamet arbetar i korta cykler och med täta avstämningar, där projektet löpande kan ändras utifrån behov/problem som uppkommer längs med vägen.

Ankarlänk

En ankarlänk är en länk som leder upp/ner till en specifik del på webbsidan, ej bort från sidan. T.ex. som bokstäverna i toppen av detta inlägget, som länkar nedåt till respektive avsnitt.

API / Application Programming Interface

API (Application Programming Interface) är ett gränssnitt som tillåter olika program eller system att kommunicera och utbyta data med varandra. Det fungerar som en uppsättning regler och verktyg som utvecklare använder för att bygga programvaror som kan interagera med andra tjänster eller applikationer.

Audience

Inom marknadsföring refererar audience till den specifika grupp av människor eller individer som en kampanj, produkt eller budskap riktas mot och är avsedd att nå ut till med syftet att skapa engagemang, förståelse eller försäljning.

Automatiserad marknadsföring

Automatiserad marknadsföring innebär att man använder programvara för att automatisera marknadsföring som t.ex. e-postkampanjer och sociala medier. Det hjälper företag att nå rätt målgrupp med personliga meddelanden vid rätt tidpunkt, vilket sparar tid och förbättrar kundengagemang.

 


 

B

 

Back-end

Back-end är alla de system som körs på servern ”bakom” webbplatsen, t.ex. databaser, CMS, API:er och externa integrationer.

Backlink

En backlink är en länk från en annan webbplats som pekar till din webbplats, viktig för SEO.

Banner

En banner är en reklamyta, närmare bestämt en (ofta) rektangulär annons som läggs på webbplatser. Den kan vara en statisk bild eller animerad, och har som syfte att leda trafik till annonsörens egna webbplats.

Bakvagn

Bakvagnen refereras det ofta till i sammanhang där det pratas om årsredovisningar, då dessa ofta delas upp i fram- och bakvagn. Bakvagnen är den del av årsredovisningen som är fakta- och sifferbaserad och presenterar de finansiella rapporterna.

Bildspråk

Bildspråk handlar om ett uttryck bland foton. Ett tydligt bildspråk innebär att en grupp bilder har gemensam tonalitet, färgton, typ av motiv, skärpedjup, vinkel m.m.

Bildupplösning

Bildupplösning hänvisar till mängden detaljer som en bild innehåller och mäts oftast i pixlar per tum (PPI) eller bildpunkter per tum (DPI). Högre upplösning ger skarpare och mer detaljerade bilder medan lägre upplösning ger en grövre bildkvalitet.

Bounce rate

Bounce rate är en parameter som visar i procent hur många av besökarna som besöker lämnar en webbplats utan att interagera med den, d.v.s. de ”bouncar”. Datan ger en fingervisning om hur engagerande innehållet – och sidan i stort – är.

Brand awareness

Brand awareness (Varumärkeskännedom) handlar om hur väl en målgrupp känner till ett varumärke och associerar det med en specifik produkt eller tjänst. Hög varumärkeskännedom innebär att ett varumärke är välkänt och top-of-mind när konsumenter tänker på kategorin.

Branded content

Branded content är innehåll, t.ex. artiklar och videos, som skapas i samarbete med ett specifikt varumärke för marknadsföring och marknadsför varumärket i en narrativ eller underhållande form.

Branding

Brandning handlar om att bygga ett varumärke och en distinkt identitet genom en story, grafisk profil, associationer, och känslor. Detta innefattar och genomsyrar all kommunikation för att skapa en relation med målgruppen.

Brief

En brief är en tydlig uppdragsbeskrivning som beställaren lämnar. En brief kan variera i omfattning, men bör innehålla information såsom syfte, mål, målgrupp, deadline, generella förväntningar och ev. projektspecifika detaljer.

Brytpunkt

Brytpunkter, även ofta benämnt breakpoints, handlar om en webbsidas responsivitet. Brytpunkterna är satta i koden som specifika bredder, där layouten ändras baserat på storleken på webbläsarfönstret. Vanligtvis sätts brytpunkter för att anpassa designen efter tre vanliga skärmstorlekar; desktop, surfplatta och mobil.

Brödsmulor

Brödsmulor är ett element på en webbsida som berättar för besökaren var i sidstrukturen den befinner sig. Detta ger besökaren en förståelse för sammanhanget, och ger en möjlighet för den att navigera sig uppåt i strukturen.

 


 

C

 

CMYK

CMYK står för Cyan, Magenta, Yellow och Key color (svart) och är ett färgsystem som används inom tryck för att skapa olika färger genom att kombinera dessa fyra grundläggande färger i olika proportioner.

CMS

CMS står för Content Management System och är ett system för hantering och redigering av innehåll på en webbplats. Det finns flera olika CMS, där de vanligaste är Optimizely, SiteVision, WordPress och Drupal.

Content marketing

Content marketing är en strategi som innebär att skapa och dela värdefullt och relevant innehåll för att attrahera och engagera en specifik målgrupp. Målet är att bygga förtroende och lojalitet snarare än att direkt sälja produkter eller tjänster. Exempel på detta är blogginlägg, videor och sociala medier-inlägg.

Cookie

Cookies används på webbplatser för att känna igen besökaren vid besökarens nästa besök och på så sätt ge en bättre användarupplevelse. I praktiken är en cookie en textbaserad datafil som webbservern sparar i besökarens dator, om besökaren ger sitt godkännande.

CRM

CRM (Customer Relationship Management) är en programvara som hjälper företag att hantera och analysera kundinteraktioner och data genom hela kundresan. CRM-system används för att förbättra kundservice, öka försäljning och optimera kundrelationer genom personaliserad kommunikation.

CSS

CSS (Cascading Style Sheets) är ett kodspråk som används för att kontrollera layout och utseende på webbsidor, vilket möjliggör anpassning av färger, typsnitt, avstånd och andra visuella element.

CTA

CTA är en förkortning för Call to action. En CTA är en uppmaning till användaren att snabbt agera på något specifikt – att ta action. Detta kan vara i form av en tydlig knapp, ett formulär eller nedladdning av exempelvis en fil.

Customer journey

En customer journey, eller kundresa, är en beskrivning av kundens handling från det att hen vill köpa något fram till det att köpet är genomfört.

 


 

D

 

Dashboard

En dashboard är en visuellt presenterad översikt över samlad data från olika källor. Dashboards är användbara för att enkelt ta del av resultaten vid mätning och analysering av relevant data.

Dev-sida

När en webbplats utvecklas sker detta i en sluten miljö och inte publikt. På en dev-sida (utvecklingssida) kan webbplatsen granskas och kvalitetssäkras internt såväl som av kund innan den publiceras live.

Digital tillgänglighet

Digital tillgänglighet handlar om att innehållet i en digital produkt ska vara tillgänglig för alla, även personer med olika typer av funktionsvariationer eller svårigheter vad gäller motorik, syn, hörsel, tal eller kognition. Det handlar bl.a. om navigering, kontraster, textstöd m.m. Läs mer om digital tillgänglighet här.

Digitaltryck

Digitaltryck är en tryckteknik där digitala filer överförs direkt från datorn till pappret, istället för att tillverka och använda tryckplåtar. Detta möjliggör korta produktionstider, anpassade tryck och är kostnadseffektivt för små upplagor.

DPI

DPI (Dots Per Inch) är en måttenhet som används för att mäta upplösningen på en tryckt bild eller en skärm genom att ange antalet punkter (dots) som kan placeras inom en linje som är en tum lång. Högre DPI ger skarpare och mer detaljerade bilder.

Duplicate content

Sökmotorer föredrar unikt innehåll på de olika sidorna på en webbsida. Så om samma innehåll skulle förekomma på två olika sidor på samma webbplats kan det bli problem med SEO då duplicerat innehåll rankas ner.

 


 

E

 

Efterbehandling

Efterbehandling innefattar alla de arbetsmoment som efterföljer ett tryck, t.ex. skärning, falsning, bigning, laminering och häftning/spiralbindning.

Engagement Rate

Engagement rate är ett mått på engagemangsgrad; hur mycket användare interagerar med ditt innehåll genom t.ex. likes, kommentarer och delningar. Hög engagemangsgrad indikerar att innehållet är relevant och intressant för målgruppen, vilket kan stärka varumärkesrelationen.

EPS

EPS är ett filformat som används för vektorgrafik och är särskilt lämpligt för tryck då det bevarar bildkvaliteten oavsett skalning och är kompatibelt med många olika grafikprogram.

Event tracking

I Google Analytics används spårningskoden event tracking för att mäta varifrån besökarna på en webbplats kommer ifrån, hur länge de stannar på webbplatsen och vilka sidor de besöker.

Eye tracking

Eye tracking innebär att man med hjälp av digitala verktyg mäter användares ögonrörelser. På så sätt kan man se hur en användare läser av t.ex. en webbsida, och utifrån detta få värdefulla insikter kring hur webbsidans innehåll funkar i relation till önskade mål.

 


 

F

 

Favicon

En favicon är den ikon (ofta företagets logotyp) som syns i webbläsarens adressfält och på den aktuella tabben i webbfönstret. Om du skapar en genväg eller ett bokmärke för webbsidan är det även då faviconen som visas.

Font

En font (teckensnitt på svenska) är ett specifikt snitt för ett typsnitt. Ett exempel på en font är ”Sofia Pro Light” medan en annan är ”Sofia Pro Bold”.

Framvagn

Framvagnen refereras det ofta till i sammanhang där det pratas om årsredovisningar, då dessa ofta delas upp i fram- och bakvagn. Framvagnen kan innehålla mer beskrivande och säljande texter om företaget, medarbetare, försäljning, intervju med VD m.m. i syfte att skapa en mer mjuk och personlig ton om företaget.

Front-end

Front-end är det gränssnitt en vanlig besökare på en webbplats ser och kan interagera med. De kodspråk som en front-end-utvecklare arbetar med är bl.a. HTML, CSS och JavaScript.

 


 

G

 

Gated content

Gated content är, lite som namnet indikerar, innehåll som hålls bakom en “port”. Det kan vara artiklar, videos eller filer som besökare bara får ta del av om de lämnar t.ex. sin epostadress = ett sätt att samla leads.

Geotargeting

Geotargeting är en metod för att rikta marknadsföring baserat på användarens geografiska plats – ofta genom IP-adress eller GPS-data. Detta gör att företag kan leverera mer relevanta annonser och innehåll, till exempel lokala erbjudanden eller info om evenemang.

Google Ads (tidigare AdWords)

Google Ads är Googles annonseringsplattform där företag kan köpa annonser som visas i Googles sökresultat eller i deras annonsnätverk. Den fungerar enligt en auktionsmodell där annonsörer budar på sökord för att placera sina annonser högre i sökresultaten.

Google Analytics

Google Analytics är ett verktyg som används för att analysera en webbplats genom att spåra och rapportera dess trafik.

Google Search Console

Google Search Console är en gratistjänst som används för att följa och underhålla en specifik webbplats ranking i googles sökresultat.

Google Task Manager

Google Task Manager är ett Tag Management System som genom taggar hanterar tracking-kod i ett separat gränssnitt snarare än som hårdkodat i sidans källkod.

Grafisk manual

En grafisk manual är en text- och bildbaserad sammanställning med regler för hur en grafisk profil ska och får användas. Manualen kan förutom grundläggande information om logotyp, färger och typsnitt även innehålla regler kring placering, storlekar, typografi, bildspråk, layout m.m.

Grafisk profil

En grafisk profil är de samlade visuella delar som utgör grunden för ett varumärke och innefattar ofta logotyp, profilfärger, typsnitt, grafiska element m.m. vilka hjälper till att skapa igenkänning och kommunicera företagets personlighet och värderingar. En grafisk profil fungerar som regelbok som säkerställer att all kommunikation ser konsekvent ut oavsett var den används.

Grid

En grid är ett system, bestående av vertikala linjer, som används för att linjera och skapa struktur i ett innehåll, exempelvis på en webbsida. En vanlig grid för en webbsida på desktop är t.ex. 12 kolumner i bredd.

 


 

H

 

H-tagg

H-taggar används i HTML-kod för att märka ut olika nivåer av rubriker på en webbplats, där H1 är högst i hierarkin. Vid SEO-arbete är dessa av stor vikt.

Hamburgermeny

Här pratar vi inte vad som finns att beställa på McDonalds. I digitala sammanhang är en hamburgermeny den ikon på knappen som aktiverar navigering/menyn på webbplatser och appar. De tre strecken som utgör ikonen för menyn liknas i sin utformning vid en hamburgare – därav namnet.

Hashtag

En hashtag är ett ord eller en fras som används för att kategorisera och göra inlägg sökbara på sociala medier. Ordet presenteras ihop med tecknet #.

Hero

En hero är den yta högst upp på en webbsida där det viktigaste innehållet ligger, det innehåll som en besökare möter först. Ofta innehåller en hero engagerande visuellt innehåll, t.ex. en bild, en snabbt kommunicerande rubrik samt en CTA.

HEX-kod

En hexfärgkod består av sex bokstäver och/eller siffror, och uttrycker ett färgvärde från 0–255 ur RGB-färgrymden.

Hosting

En webbplats måste hostas, d.v.s. att den måste ligga på en server som tillhandahåller lagringsutrymme. Detta är förutsättningen för att en webbplats att vara tillgänglig på internet, så att användare kan komma åt dess innehåll och funktioner.

Hover / Hovra

Hover, eller att ”hovra” innebär att hålla muspekaren över ett objekt. Ofta har ett objekt, som det går att interagera med, ett ”hover state”. Det innebär att när användaren hovrar över objektet ändrar objektet utseende eller rör på sig.

HTML

HTML (Hypertext Markup Language) är ett språk som används för att strukturera innehållet på webbsidor.

HTML-validering

HTML-validering innebär att en validator testar en HTML-kod för att säkerställa att koden är välformulerad och fungerar bra i olika webbläsare och på olika enheter.

 


 

I

 

ICC-profil

En ICC-profil, (International Color Consortium), är en färgprofil som designers använder i arbetet med tryck av bilder och grafik för att färgstyra och säkerställa att färgåtergivning och konvertering blir rätt. En färgprofil har filändelsen ICC på Mac-datorer och ICM i på Windows.

Iframe

En iframe används för att infoga externt innehåll på en webbplats, genom att infoga html-kod inuti en annan html-kod. Detta används bl.a. för att lägga in video, formulär eller annonser på en sida.

Impression

Impressions är antalet gånger en annons eller ett innehåll visas på en skärm, oavsett om det klickas på eller inte. Impressions används som ett mått på annonsens räckvidd och synlighet, men det betyder inte att användaren nödvändigtvis har engagerat sig med innehållet.

Influenser marketing

Influencer marketing är en strategi där företag samarbetar med inflytelserika personer (influensers) på sociala medier för att marknadsföra sina produkter eller tjänster. Genom att utnyttja influenserns trovärdighet och räckvidd kan företag nå en bredare och mer engagerad målgrupp.

 


 

J

 

Java-Script

JavaScript är ett programmeringsspråk som används för att göra webbsidor interaktiva och dynamiska genom att lägga till funktionalitet som animationer, formulärvalidering och dynamisk innehållsuppdatering.

JPEG / JPG

JPEG / JPG är ett komprimerande filformat som möjliggör bilder med mindre filstorlekar, vilka är lämpliga för foton på webb och i digitala medier. Filformatet stödjer inte transparent bakgrund.

 


 

K

 

Karusell

Karuseller finns på Liseberg, men även på sociala medier. En karusell är ett sätt att presentera flertalet bilder i följd, i ett inlägg eller annons.

Konvertering

En konvertering är när en besökare på en webbplats genomför en handling. Det kan t.ex. handla om att besökaren genomför ett köp, bokar en demo eller signar upp sig på ett nyhetsbrev.

Konverteringsgrad

Konverteringsgrad är hur många av webbplatsens besökare som genomför önskad handling – som konverterar – och denna data visas i procent.

Korrektur

Ett korrektur är en visuell representation av ett dokument eller en design som används för att beställaren ska granska och godkänna layouten, texten och eventuella grafiska element innan den slutgiltiga produktionen eller publiceringen.

Kundresa

En kundresa är de steg en kund går igenom från att bli medveten om en produkt till att göra ett köp och vidare till att bli en återkommande kund. Att förstå kundresan hjälper företag att optimera varje kontaktpunkt och förbättra kundupplevelsen genom hela processen.

 


 

L

 

Landningssida

En landningssida är en sida på en webbplats där besökare önskas landa för att ta del av aktuellt innehåll. Ofta pratar man om “startsidan” som landningssida då det är där besökaren kanske främst landar. Men man kan även sätta upp separata ämnesspecifika landningssidor inom en webbplats och rikta t.ex. kampanjer mot dessa sidor.

Lansering

En lansering är när en webbplats läggs upp ”live” på sin domän, publik för alla att besöka. Detta sker efter att webbdesign, utveckling och populering av webbplatsen har färdigställts och godkänts på dess dev-sida.

Lead

Ett lead är en person som har visat intresse för en produkt/tjänst, genom att på något sätt ha gett företaget sin kontaktinformation. Med andra ord, en potentiell kund.

Lookalike Audience

En målgrupp som skapats genom att identifiera personer som liknar befintliga kunder, vilket görs för att optimera riktad annonsering. Lookalike audiences används för att hitta nya potentiella kunder som är mer benägna att vara intresserade av varumärkets erbjudanden.

 


 

M

 

Marketing automation

Marketing automation innebär att, med hjälp av programvara, automatisera och optimera marknadsföringsprocesser av t.ex. mailkampanjer, kundsegmentering och leadhantering, för att öka effektiviteten och målriktningen i marknadsföringsinsatser.

Meta description

Meta description är en kort sammanfattande text som beskriver innehållet på en webbsida och visas i sökresultaten, vilket hjälper användare att förstå vad sidan handlar om och kan påverka klickfrekvensen.

Mikrointeraktioner

Mikrointeraktioner refererar inom UX-design till subtila interaktioner mellan användaren och gränssnittet. Dessa hjälper till att förbättra användarupplevelsen genom att ge feedback, vägledning och skapa en känsla av responsivitet, t.ex. genom knappanimationer eller övergångar när man hovrar över element.

Mockup

En mockup är en visuell representation av en designidé eller produkt som används för att ge en förhandsgranskning av hur det färdiga resultatet kommer att se ut, t.ex. en logotyp på en vägg. D.v.s, man retuscherar in det man vill visualisera in i en befintlig miljö.

Målgrupp

Målgrupp är den grupp människor som ett företag vill nå med sin försäljning eller marknadsföring, baserat på faktorer som ålder, intressen och beteenden.

Målgruppsanpassa

Att målgruppsanpassa innebär att man justerar kommunikationen utifrån en specifik målgrupp, och därmed anpassar t.ex. tonalitet, text, innehåll och val av bild för att tala rakt till målgruppens intresse.

 


 

N

 

Navigering

Navigering är sammansättningen av de länkar, knappar och menyn på en webbplats som gör att användaren kan navigera sig mellan webbplatsens sidor.

Native

Inom utveckling pratar man om native när det handlar om programvara eller applikationer som är specifikt utformade och skrivna för en viss plattform eller enhet, vilket möjliggör optimal prestanda och fullständig integration med de inbyggda funktionerna på den specifika enheten eller plattformen.

Native Advertising

Natvie advertising avser annonsinnehåll som är utformat för att smälta in med det redaktionella innehållet på den plattform där det visas. Detta gör annonsen mindre utmärkande och ev. störande för användaren och är därför tänkt att ge en mer naturlig och relevant användarupplevelse – vilket ofta resulterar i högre engagemang.

Nudging

I marknadsföring innebär nudging att man påverkar kunders val på ett subtilt sätt, till exempel genom att visa ”Bästsäljare”-märken eller placera produkter i blickfånget. Målet är att göra det enklare för kunder att välja det som företaget vill – utan att de märker att de blir påverkade.

 


 

O

 

Open graph

Open Graph är ett protokoll som används inom webbutveckling för att definiera metadata som kan anges i HTML-koden på en webbsida. Denna metadata används av sociala medieplattformar som Facebook för att förbättra visningen av länkar som delas på dessa plattformar, inklusive titel, beskrivning och bild.

Open source

Open source innebär att källkoden för en programvara eller en produkt är fritt tillgänglig och öppen för allmänheten. Den kan då granskas, modifieras och distribueras av användare eller utvecklare och på så sätt främja samarbete och innovation.

Organisk trafik

Organisk trafik är de besökare som kommer till en webbplats genom att klicka på ett sökresultat i en sökmotor, såsom Google, utan att ha blivit hänvisade av betalda annonser. Denna typ av trafik är resultatet av sökningar som besökaren själv gjort och indikerar intresse eller relevans för webbplatsens innehåll.

Organiskt innehåll

Organiskt innehåll är sådant som skapas och delas utan betald annonsering – t.ex. inlägg på sociala medier, bloggar eller videor. Det sprids naturligt genom engagemang som delningar och kommentarer. Syftet är att bygga varumärkeskännedom och engagera publiken på ett autentiskt sätt.

 


 

P

 

Pantone Matching System (PMS)

Pantone är ett färgsystem som används för att matcha färger exakt och konsekvent mellan designers och tryckerier, vilket gör att alla kan prata samma ”färgspråk” och få exakt rätt nyans varje gång. Pantone trycks med specifika färger snarare än med CMYK-blandning.

Personas

Personas är fiktiva, detaljerade profiler som representerar olika segment av ett företags målgrupp, skapade för att förstå kundernas behov och beteenden bättre. Personas hjälper marknadsförare att skräddarsy budskap och strategier för att effektivt nå och engagera sina målgrupper.

PNG

PNG är ett filformat med hög detaljrikedom och relativt låg filstorlek. Filformatet tillåter genomskinlig bakgrund, vilket är optimalt för produktfoton, illustrationer, logotyper m.m.

Populering

Populering (på en webbplats) innebär att man fyller sidorna med korrekt innehåll, så som t.ex. text, bilder och länkar, innan sidorna publiceras.

Prototyp

En prototyp är en tidig version eller modell av en produkt eller design som används för att testa och utvärdera dess funktioner, användbarhet och utseende innan den slutliga versionen skapas.

 


 

Q

 

QR-kod

En QR-kod är en slags streckkod som används för att lagra information. Koden kan scannas av med hjälp av en mobilkamera eller annan QR-läsare, och kan användas för att snabbt länka till webbsidor, visa kontaktinformation eller utföra andra digitala åtgärder.

Quality Score

Quality Score är en viktig metrik inom digital annonsering, som mäter relevansen och kvaliteten på en annons i förhållande till sökfrågan och den tillhörande landningssidan, vilket påverkar annonsens placering och kostnad per klick i sökmotorernas resultatlistor.

 


 

R

 

Rastergrafik

Rastergrafik består av små fyrkanter (pixlar) som bildar en bild, och när den förstoras kan den förlora skärpa och detalj, vilket gör den lämplig för fotografier men mindre lämpad för grafiska element som t.ex. logotyper.

RAW

RAW-format är en obehandlad bildfil som sparar all rå sensorinformation från en digitalkamera, vilket ger större kontroll över efterbehandlingen och bevarar högsta möjliga bildkvalitet.

Referral links

Referral links är webblänkar som används för att hänvisa besökare från en webbplats eller plattform till en annan, vanligtvis med syftet att spåra trafiken och belöna den ursprungliga källan med exempelvis provision eller fördelar.

Responsiv

Responsiv, inom webbdesign, betyder att en webbsida är utformad och programmerad för att automatiskt anpassa sig och se bra ut på olika enheter och skärmstorlekar, såsom datorer, surfplattor och mobila telefoner.

Retargeting

Retargeting innebär att visa annonser för användare som tidigare har besökt en webbplats eller interagerat med ett företag online. Syftet är att påminna dem om företaget och uppmuntra dem att slutföra en önskad handling, som att göra ett köp.

RGB

RGB står för rött, grönt och blått och är ett färgsystem som används inom digitala bildskärmar och tryck för att skapa en bred palett av färger genom att blanda olika intensiteter av dessa tre primära färger.

 


 

S

 

SEM / Search Engine Marketing

SEM är en marknadsföringsstrategi som involverar betald annonsering på sökmotorer för att öka synligheten och driva trafik till en webbplats eller en specifik webbsida. Genom att använda sökordsbudgivning och optimerade annonser kan företag placera sig högt i sökresultaten och nå potentiella kunder när de aktivt söker efter relaterade produkter eller tjänster.

SEO / Search Engine Optimization

SEO, eller sökmotoroptimering, är en strategi och praxis för att förbättra en webbplats synlighet i sökmotorernas organiska (icke-betalda) resultat, vilket leder till ökad trafik och bättre rangordning i sökresultaten.

Sitemap

En sitemap är en hierarkisk lista (webbplatskarta) över alla sidor på en webbplats. Sitemapen används för att organisera och strukturera innehållet, vilket underlättar för sökmotorer att indexera och för användare att navigera på webbplatsen.

Site speed

Site seed refererar till den tid det tar för en webbsida att laddas fullständigt när den besöks av en användare, vilket påverkar användarupplevelsen och rankingen hos sökmotorer.

Social proof

Vi människor tenderar att följa andras handlingar och åsikter, vilket är väldigt effektivt att ta fasta på inom marknadsförning. Genom att lyfta fram recensioner, betyg och influencers skapas trovärdighet, vilket kan öka kundens förtroende och viljan att genomföra ett köp.

SVG

SVG är ett vektorbaserat bildformat som möjliggör skalbara och högupplösta grafiska element på webbsidor, vilket gör det idealiskt för ikoner, logotyper och illustrationer som behöver anpassas till olika skärmstorlekar utan att förlora bildkvalitet.

 


 

T

 

Targeting

Targeting är processen att identifiera och rikta marknadsföringsinsatser mot specifika segment av en målgrupp baserat på demografi, beteenden eller andra kriterier. Syftet är att nå de personer som mest sannolikt är intresserade av produkten eller tjänsten, vilket ökar chanserna för konvertering.

Teckensnitt

Ett teckensnitt är ett specifikt snitt för ett typsnitt. Ett exempel på ett teckensnitt är ”Sofia Pro Light” medan en annan är ”Sofia Pro Bold”.

Teknisk audit

En teknisk audit är en systematisk granskning och analys av en webbplats tekniska komponenter och struktur för att identifiera eventuella problem, fel eller förbättringsområden som kan påverka prestandan och användarupplevelsen på webbplatsen.

TIFF

TIFF är ett bildformat som används för högkvalitativa bilder. Det kan sparas med lager och behåller all detaljinformation i bilden och är därför bra för professionell bildredigering och utskrift.

Tonalitet

Tonalitet är en del av den verbala identiteten och handlar specifikt om det känslomässiga uttrycket och hur budskapet kommuniceras – t.ex. om språket ska vara formellt, vänligt, humoristiskt eller seriöst.

Typografi

Typografi är konsten och tekniken att arrangera text på ett sätt som gör den läsbar, attraktiv och passande för syftet. Det innefattar val av typsnitt, storlek, radavstånd och layout för att förmedla rätt känsla och budskap i designen.

Typsnitt

Ett typsnitt är en hel uppsättning av olika teckensnitt. En sådan uppsättning brukar ofta inkludera flera olika vikter och varianter (teckensnitt), t.ex. light, normal, bold, kursiv m.m.

 


 

U

 

UI / User Interface

UI, eller användargränssnitt, är den visuella och interaktiva delen av en mjukvara eller digital produkt som användare interagerar med. Det omfattar layout, färger, typsnitt, ikoner och andra visuella element.

UX / User Experience

UX, som står för användarupplevelse, innebär helhetsintrycket av hur en användare upplever och interagerar med en produkt eller tjänst, vilket inkluderar användbarhet, tillgänglighet, tillfredsställelse och känslan av nytta och värde.

UX writing

UX writing innebär skrivande som är anpassat för att guida användare genom en produkt eller tjänst på ett enkelt och effektivt sätt. Ofta ligger fokus på mikrotexter som knappar och instruktioner. God UX writing förbättrar användarupplevelsen genom att göra gränssnittet tydligare och enklare att navigera.

USP / Unique selling points

En USP är en unik egenskap/nyckelfaktor som lyfter fram en konkurrensfördel. Ofta pratar man om ett företags eller produkts USP:ar, som är de som lyfts fram som fördelar i marknadskommunikation.

Utfall

Utfall, inom tryck, refererar till det område på en layout som sträcker sig bortom den slutliga beskärningslinjen. Om t.ex. en bild ska ligga ända ut mot kanten på ett tryck måste bilden fortsätta ytterligare några millimeter utanför papprets slutformat för att undvika vita kanter när pappret renskärs.

UTM-tagg

En UTM-tagg är en kodslinga som kopplas till en specifik URL, och som gör det möjligt att i webbanalysverktyg spåra varifrån trafiken kommer. En UTM-tagg kan t.ex. läggas in i länken på en QR-kod, för att kunna språka hur många som scannat QR-koden.

Utsnitt

I bildsammanhang pratas det om (bild)utsnitt, vilket syftar på en isolerad utvald del av en bild som visas eller skärs ut, och det kan påverka hur motivet eller informationen i bilden kommuniceras till betraktaren.

 


 

V

 

Vektorgrafik

Vektorgrafik är uppbyggt av matematiska formler som definierar former och linjer, istället för pixlar. Detta gör att grafiken kan skalas i all oändlighet utan förlust av bildkvalitet.

Verbal identitet

En verbal identitet omfattar hela det språkliga uttrycket av ett varumärke, inkl. ordval, stil, berättarteknik och hur budskap formuleras för att uttrycka varumärkets personlighet. Den skapar en igenkännbar och konsekvent röst som hjälper varumärket att särskilja sig och bygga relationer med sin målgrupp.

Viral

Viral beskriver innehåll som sprids snabbt och brett, ofta genom sociala medier, på grund av dess höga delbarhet och engagemangsvärde. Det kan vara t.ex. en video, bild eller artikel som fångar uppmärksamhet och delas av många – vilket skapar stor räckvidd på kort tid utan betald marknadsföring.

Visuell identitet

En visuell identitet är, till skillnad från grafisk profil, en bredare term som omfattar den övergripande visuella representationen av ett varumärke. Den inkluderar inte bara de grafiska komponenterna som finns i den grafiska profilen, utan också hur dessa komponenter används i t.ex. webbdesign, förpackningar, reklam, butiksmiljöer m.m. Visuell identitet strävar efter att förmedla varumärkets personlighet, värderingar och känslomässiga ton genom alla visuella uttryck.

 


 

W

 

WCAG

WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), är en internationell standard för webbutveckling som syftar till att göra webbinnehåll mer tillgängligt för personer med olika typer av funktionsnedsättningar genom att tillhandahålla riktlinjer för att webbsidor ska vara användarvänliga och lättillgängliga. Läs mer om WCAG och tillgänglighet här.

WebM

WebM är ett öppet videoformat som är utformat för att tillhandahålla högkvalitativ videouppspelning på webben med komprimerade filstorlekar, vilket möjliggör snabbare laddning och streaming av videor online.

WebP

Webp är ett bildformat framtaget för webbanvändning som ger hög bildkvalitet med betydligt mindre filstorlekar än andra vanliga format som JPEG och PNG – vilket leder till snabbare laddningstider på webbsidor och därigenom en förbättrad användarupplevelse.

White space

White space är det tomma området mellan olika element eller innehåll på en designad yta, och det används medvetet för att skapa balans, öka läsbarheten och ge visuell andning i en layout.

Wireframe

En wireframe är en grundläggande, enkel skiss av en webbplats eller app som visar layouten och placeringen av element som t.ex. knappar, textfält och bilder, utan att inkludera detaljer om färger och grafik. Den används som en grund för att planera och diskutera design och funktionalitet.

Workshop

En workshop är en strukturerad och interaktiv arbetsession där deltagare samlas för att diskutera, brainstorma eller lösa specifika problem, ofta med målet att uppnå gemensamma insikter, mål eller resultat.