Webbdirektivet – vad är det?
Under de senaste åren har begreppet “tillgänglighet på webben” varit en central fråga inom offentlig verksamhet. Men vad innebär det egentligen, och varför är det så viktigt?
Webbdirektivet (a.k.a. webbtillgänglighetsdirektivet) är ett EU-direktiv som bygger på Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 och är internationellt etablerade rekommendationer för bl.a. innehåll på webben.
Syftet? Att göra innehållet på webbsidor (och appar) tillgängligt för alla!
Tillgängligt – för vem?
För alla – verkligen alla. Omkring 20 procent av befolkningen har någon form av funktionsnedsättning, antingen permanent eller tillfällig, som påverkar motorik, syn, hörsel, tal eller kognition. Dessa användare har inget val – även de behöver kunna använda en offentlig webbplats eller app för att utföra ett ärende. Och för dem kan en god tillgänglighet vara helt avgörande.
Men tillgänglighet gynnar inte bara personer med funktionsvariation – en tillgänglig webbplats förbättrar användarupplevelsen för alla och gör det möjligt att nå en bredare målgrupp. Alla, oavsett förutsättningar, ska ha lika möjlighet att ta del av nödvändig information!
Gäller detta er?
I nuläget omfattas endast offentliga verksamheter av lagstadgade tillgänglighetskrav. Statliga och kommunala myndigheter, kommuner och regioner måste enligt lag säkerställa att deras webbsidor och appar uppfyller dessa krav. Men från och med den 28 juni 2025 kommer även vissa privata aktörer att omfattas av lagkraven, till exempel företag inom e-handel, banktjänster och transport.
Så, vad säger svensk lag?
Ja, i Sverige har vi faktiskt etablerat DOS-lagen där vi på nationell nivå har lagkrav kring digitalt innehåll och dess tillgänglighet:
- Webbplatser och appar ska uppfylla riktlinjerna i WCAG 2.1
- Besökare på webbplatsen ska kunna rapportera brister i tillgängligheten och begära att dessa åtgärdas, samt kräva ut otillgängligt innehåll
- En tillgänglighetsrapport ska finnas tillgänglig på webbplatsen, och den måste vara regelbundet uppdateras för att hållas aktuell
Vad betyder det för er, i praktiken?
Den internationella standarden vilar på fyra grundprinciper:
- Möjlighet att uppfatta – all information ska vara tillgänglig visuellt och auditivt.
- Hanterbarhet – användargränssnitt och navigation ska vara enkla att använda.
- Begriplighet – information och funktioner ska vara lätta att förstå.
- Robusthet – koden ska följa standard och innehållet ska vara kompatibelt med hjälpmedel och följa etablerade standarder.
Grovt förenklat handlar det om att er webbsida, visuellt och användarmässigt, ska vara designad och tekniskt utvecklad på ett sätt som gör sidan tillgänglig. Tillgänglig i den bemärkelsen att innehållet ska ha hög läsbarhet, smart funktionalitet, stödja hjälpverktyg och ha en intuitiv navigering – allt för en grym användarupplevelse och för att besökaren, oavsett förutsättningar, inte ska missa något innehåll.
Hur kan detta skötas, rent konkret? Vi har listat 9 exempel på åtgärder.
Hur ser det ut framåt?
Den 28 juni 2025 kommer en svensk lagstiftning som ställer tillgänglighetskrav även på kommersiella produkter och tjänster, genom Tillgänglighetsdirektivet. Detta innebär att företag inom vissa sektorer – som e-handel, banktjänster och transport – måste uppfylla tillgänglighetskraven. Det är en viktig förändring att förbereda sig på.
Vi kan hjälpa till!
Det kan vara svårt att orientera sig i de olika kraven, och listan över dessa är lång.
Oavsett om ni har en webbsida som idag omfattas av lagkravet eller ej, så är det är god idé att redan nu tänka långsiktigt. Det är alltså bra ha med sig detta redan nu vid utveckling av nya plattformar – för ett tillgängligt innehåll främjar ju alla!
Är ni osäkra på vad som gäller er, och hur ni ska gå tillväga? Vi hjälper gärna till!
Hannah Zeidi
Fler inlägg inom ämnet
Visualisera marknadsplanen med ett årshjul
Vid denna tid på året är vi nog många som har fullt upp med ...
Hur kommer du igång med content marketing?
Att komma igång med content marketing är inte alls så svårt ...
Content marketing: Konsten att berätta och engagera
Har du någonsin undrat hur dina favoritmärken verkar veta ex...