Därför är det viktigt att ha ett eller flera mål med din webbplats
Utan tydliga mål för din webbplats är det lätt att tappa fokus på vad hemsidan egentligen ska göra. För att du ska landa rätt i din onlinestrategi, uppnå dina mål och möta behoven hos din målgrupp, är det viktigt att veta hur din webbplats ska bidra till affären och vilken funktion den ska fylla. Beroende på vilket mål du har med din webbplats, finns det olika vägar att gå.
Vad är ditt mål med din webbplats? Vad ska du tänka på?
Mål: Bygga varumärkesmedvetenhet
Tänk på: Se till att din webbplats speglar och lyfter ditt företags identitet. Använd engagerande bilder, tydlig text och relevant innehåll för att skapa den känsla ni vill förmedla och ge ett positivt första intryck.
Mål: Driva trafik till webbplatsen
Tänk på: Skapa relevant och delningsvärt innehåll, engagera er i sociala medier, samt delta i och publicera branschrelaterade evenemang. Möjliggör sätt att följa er på, som till exempel nyhetsbrev eller sociala medier. Tydliggöra vad ni står för och vilka grundvärderingar ert varumärke bygger på.
Mål: Generera leads
Tänk på: Erbjud värdefullt innehåll, som nyhetsbrev, gratis guider eller webinarier, i utbyte mot kontaktuppgifter för att generera leads. Implementera tydliga call-to-action (CTA) knappar och formulär på strategiska platser på din webbplats för att fånga intresset hos besökare. Analysera och följ upp dessa leads noggrant för att maximera konverteringsgraden. Fundera på möjligheten med automation för att bibehålla kontakten med besökaren.
Mål: Sälja och presentera dina produkter/tjänster
Tänk på: Tydliga produkt/tjänstebeskrivningar, högkvalitativa bilder och en intuitiv navigering är avgörande för att öka kundens intresse. Gör köpprocessen smidig och kundfokuserad. Stärk förtroendet för er som företag genom att inkludera recensioner och rekommendationer. Säkerställ också att ni är tydliga med hur man får hjälp vid eventuell support eller service, och vilka villkor som gäller.
Mål: Utbilda och informera
Tänk på: Se till att ditt innehåll alltid är aktuellt och riktat mot din målgrupp. Genom att publicera guider, videor, artiklar, rapporter och annat innehåll av värde för besökarna, kan din webbplats kan fungera som en kunskapsresurs inom din bransch. Gör materialet spridningsbart och locka på så sätt in nya trogna besökare till din webbplats.
Mål: Resurs och support till befintliga kunder
Tänk på: En webbplats kan ha som syfte att ge stöd åt befintliga kunder, till exempel genom att erbjuda kundsupport via chattfunktioner, instruktionsmanualer eller filmer, FAQ-sidor, svara på frågor och ge värdefulla resurser för att öka lojaliteten och kundnöjdheten.
Anna Leffler
Projektledare