Branschnytt

Nya Google Analytics 4.0 är här!

Den 14 oktober 2020 släpptes en helt ny version av Google Analytics, som de valt att kalla Google Analytics 4.0 (GA4).

Omslag

Google Analytics 4.0

Under en längre tid har Google testat att köra sin “App +Webb” beta-version, och detta är nu resultatet. Som vanligt är den gratis och när man skapar en ny egendom blir den automatiskt den nya GA4.

Vad händer nu då med alla er som har den gamla versionen? Lugn, det är ingen brådska. Google har inte satt något slutdatum för den gamla versionen, men det kommer inte bli några fler uppdateringar. Ni kommer att kunna använda den precis som vanligt och Google rekommenderar faktiskt att man kör båda under inlärningsfasen.

Jag kommer nu guida er genom några av de grymma uppdateringar jag hittat, och då har jag bara börjat skrap lite på ytan.

Overview

Översikt i realtid – Hur snygg är inte den nya översikten?! Bara kartan får mig att vilja fortsätta gräva.

Vyer!

Det finns inga.
Ja du läste rätt, endast en vy per egendom!

Google har tidigare varit väldigt tydliga med att det för bästa analys ska finnas tre vyer (Raw, Master och Test). Men, hur gör vi nu med alla inställningar, filter och mål tänker jag. Jodå, det kan man fortsätta att lägga till, men nu i en vy. Ganska skönt, för de flesta har inte tre vyer ändå.

Auto-taggning

En stor nyhet är att Google numera kan auto-tagga sådant som man tidigare var tvungen att lösa själv i Google Tag Manager. De kallar det Enhanced measurement och när du aktiverar det kan du spåra:

  • Sidvisningar (så klart)
  • Utgående länkar
  • Scroll
  • Sök på egna sajten
  • Videointeraktioner
  • Filnedladdningar

 

Autotaggning

Menyn

Här finns det massor att grotta ner sig i! Strukturen av menyn är mycket renare och lättförståelig än tidigare. Det som sticker ut är Intäktsgenerering (monetisation) – kanske inte så svårt att räkna ut att det handlar om pengar, och här lagras datan om e-handel, köp i app eller annonser om man har det.

Nytt är även Lagring (Retention). Här finns bara en rapport som Google kallar “Översikt över kundlojalitet. Ja, det är precis så, din förmåga att bibehålla användare per nya och återkommande användare, kohorter och livstidsvärde. En mycket viktig insikt och det ska bli kul att följa denna del av GA4.

DebugView är också en ny funktion. Tidigare har man fått felsöka via realtids-rapporten eller andra tredjepart-plugins. Nu finns det inbyggt i verktyget – detta ska bli mycket intressant att testa.

meny Google analytics

Framtiden

Jag fortsätter att grotta ner mig i detta grymma verktyg och väntar med spänning på utvecklingen av GA4.

Vill ni också veta mer eller få tillgång till GA4?
Hör av er, jag hjälper er gärna!

Image for Jennie Backlund

Jennie Backlund

Digital Analytiker