Nu är det klart, Googles nya algoritm lanseras i maj 2021!
Vad innebär det och är ni förberedda?
Som ni säkert redan vet har Google mängder av regler för hur en hemsida ska vara uppbyggd. Om man följer alla dessa regler blir ert Google-poäng högt, vilket i sin tur betyder en placering högt upp på Googles sök och då även mindre kostnader för era Ads.
Nu kommer dessa regler att ändras, eller snarare kompletteras, med en helt ny del som dom kallar för “Core Web Vitals”. Denna tillsammans med dom tidigare reglerna så som mobilanpassning, säkersurf, HTTPS och synlighet bildar Page experience, alltså Sidupplevelse.
Så vad innebär Core Web Vitals?
Som bilden visar är det uppdelat i tre olika delar; LCP – Largest Contentful Paint, FID – First Input Delay & CLS – Cumulative Layout Shift. Varje del utgör en stor del i hur upplevelsen blir för användaren.
LCP – Loading – Largest Contentful Paint
Loading (laddning) innebär att det får ta max 2,5 sekunder att ladda 75% av sidan. Här gäller det att tänka på storlek på bilder, laddning av video, blockelement och bakgrundsbilder. Allt ska ladda snabbt och vara av god kvalitet.
FID – Interactivity – First Input Delay
Interactivity, eller första intrycket. Här mäts tiden från att besökaren landar på sidan till dess att den gör första interaktionen. Så, är ditt innehåll tydligt, intressant och lätt att förstå? Här gäller det att få besökaren att engagera sig inom 100 millisekunder. Denna del kommer bli mycket intressant att följa.
CLS – Visual Stability – Cumulative Layout Shift
En oväntad förflyttning av sidans innehåll – ja visst är det irriterande! Om man ska klicka på ett kryss eller knapp, och den flyttar på sig. Detta mäter nu Google och ju fler flyttningar din sida har desto högre poäng, och här vill vi inte ha höga poäng utan ligga under 0,1 för att bli godkända.
Hur förbereder ni er? Jo, ni ser till att göra en teknisk analys för att se hur det ser ut för just er hemsida. Ni åtgärdar sedan de fel och error som påvisas i analysen. Sedan ser ni till att underhålla sidan kontinuerligt enligt Googles alla regler. Ni kan få rapporter direkt till er mail via Google Search Console – vi hjälper er gärna!
Och varför gör då Google detta? Enligt de själva är det för att hjälpa användare att hitta de mest relevanta och kvalitativa webbplatserna. Målet med dessa uppdateringar är att lyfta fram de bästa upplevelserna och se till att användarna kan hitta den information de letar efter. Låter väldigt bra, visst?
Vill ni ha hjälp att förbereda er inför denna uppdatering, tveka inte att höra av er.
Vi hjälper er gärna!