mk-akademin

Dashboard – Vad är det?

Öppnar du upp Google Analytics och känner “Ugh! Vad mycket siffror!”. Ja, då är en dashboard något för dig! Ett verktyg som enkelt och grafiskt presenterar just den data som du önskar att ta del av.

Att samla och visualisera data gör den lättöverskådlig och lättläst, men det är också ett effektivt sätt för att förstå och analysera den – det är annars lätt att man drunknar i data. På mkmedia använder vi oss av verktyget Google Data Studio för att skapa attraktiva och lättförståeliga dashboards som är anpassade efter den person som ska läsa dashboarden.

Vi kan skapa olika dashboards baserade på era behov och nyckeltal. Vad är viktigt för er att veta? Vad är era mål? Hur går era social kanaler osv.

5 tips för en grym dashboard

  1. Vad är syftet med dashboarden? Vad är viktigt för er, vilka mål har ni, vad vill ni berätta?
  2. Vem skall läsa den? Här ska man tänka på hur stor erfarenhet läsaren har av dashboards. Använd inte för komplicerade diagram. Hur skall den filtreras? Tänk enkelt och tydligt!
  3. Kontrollera data så att den är korrekt. Datan som ska presenteras – är den av god kvalitet? Är datan från t.ex. Google Analytic filtrerad på rätt sätt, eller mäter ni kanske intern trafik?
  4. Välj rätt diagram för rätt data. Använd inte cirkeldiagram när det blir 30 tårtbitar, ingen kan läsa av ett sådan diagram. Tänk tydlighet!
  5. Design. Se till att dashboarden är en fröjd att titta på. Välj rätt färger så det blir lättläst vid ev. färgblindhet. Vilka färger är sämre att använda tillsammans? Ser det rörigt och kladdig ut?

Vill ni också ha en snygg och lättläst dashboard?

Hör av er så hjälper vi till!

Image for Jennie Backlund

Jennie Backlund

Digital Analytiker