Sökordsanalys – en viktig investering
En sökordsanalys är det första – och kanske viktigaste – steget när du ska optimera din sajt för bättre synlighet i sökmotorerna. Här kikar vi på vad en sökordsanalys är och hur du kan gå till väga. Vi bjuder också på exempel och tillvägagångssätt. Men, nog sagt – nu börjar vi!
Först och främst; vad är en sökordsanalys?
En sökordsanalys är, precis som det låter, en analys av sökord.
That’s it.
Svårare är det inte.
Såå…då var vi klara här och kan gå hem?
Njae.
Lite mer finns att säga.
För en bra sökordsanalys stannar inte vid att bara vara en analys. Den ger dig insikter som hjälper dig att hitta lönsamma, smarta sökord. Som ger dig bra, relevanta besökare till din webbplats.
En bra sökordsanalys hjälper dig dessutom att bestämma vilka sökord du ska prioritera för organisk trafik och vilka som lämpar sig bäst för betaltrafik (det villa säga besökare från exempelvis Google ads).
Sökordsanalysen hjälper dig helt enkelt att förstå vilka sökord du ska satsa på och vad du behöver göra för att öka er synlighet för dem. Efter analysen har du också inblick i vilka ord och sökfraser er webbplats är optimerad för i utgångsläget och vilka ni behöver jobba med.
Så.
Att lägga tid och resurser på en grundlig sökordsanalys brukar vara en bra investering. Och ge en hel del aha-upplevelser.
All aboard?
Så, låt oss kika på sökordsanalysens olika delar – steg för steg.
Vi börjar med sökordsstrategi
För att hitta bra sökord gäller det att analysera vad ni gör bra i företaget, vad era besökare är nyfikna på och vad era konkurrenter gör bra.
Analysera företaget
Vi börjar med the basics – företaget. Varför skulle Google vilja ranka er webbplats? Vad är det ni gör unikt bra och hur vill ni kommunicera det? Varför väljer era kunder er framför någon av era konkurrenter? Det är viktigt att det finns en röd tråd som håller samman er kommunikation, i varje del.
Ta reda på vad era besökare vill veta
När ni bestämt vad ni gör bra och vad ni vill erbjuda besökaren är det dags att se över deras behov av information. Tänk igenom hur kundresan ser ut och vad era kunder vill veta i olika delar av sin beslutsprocess.
Kartlägg hur de tar beslut och vad vill de veta innan de är redo att ta steget att kontakta er, eller beställa en produkt. Mappa upp vilka ord de använder för att hitta just den information de söker (och det kan vara mycket specifikt). Fundera sen på om ni har innehåll på er webbplats som hjälper dem att få svar på sina frågor.
Låt oss säga att vi är ett företag som erbjuder mobilanpassade och moderna hemsidor.
Sedan tidigare har vi bestämt att satsa på sökorden “mobilanpassad hemsida” och “modern hemsida”. Men efter att vi gjort ett målgruppsanalys visar det sig att den målgrupp ni vill nå söker på fraser som “vad kostar en hemsida?” och ”hemsida WordPress Uppsala”. Då blir det mer lönsamt att satsa på fraser som “vad kostar en hemsida?” och optimera er webbplats efter det. Varje företag har sitt interna ordförråd som ofta inte stämmer överens med målgruppens ordförråd. Därför bör ni alltid välja sökord ur målgruppens perspektiv och inte era egna.
Vad gör konkurrenterna?
Den sista grundstenen i sökordsstrategin är att analysera konkurrenterna. Vad gör de riktigt bra? Vad gör de mindre mindre bra? Hur kan vi sticka ut? Vilka sökord är konkurrenternas hemsidor optimerade för? Finns det sökord som ni inte vill/kan/bör konkurrera om? Det är superviktigt att ni tittar på era konkurrenters innehåll, men tänk på att alltid skapa eget innehåll och aldrig kopiera direkt från andra.
Nu till sökordsanalysen
- Vi börjar med att samla data kring sökord och sökfraser via olika verktyg. Det finns en uppsjö gratis verktyg men också många prisvärda alternativ. Google erbjuder dessutom gratis verktyg som såsom Sökordsplaneraren, Google trends och Search Console.
- Samla data från er webbplats. Vilka sökord finns idag? Vilka rankar ni bäst för i dagsläget?
- Tittar på konkurrenternas sökord och sökordsstrategi.
- Vilka sökord har störst sökvolym?
- Vad kostar sökorden (om ni ska använda annonsering), vilka är värda att satsa på?
- Vilket område skall ni synas på, geografiskt? Hela Sverige eller bara lokalt?
- Tänk på att många riktigt bra sökfraser innehåller fler än ett ord. Dessa kallas för “long-tail”-fraser. Det finns dessutom stor chans att era konkurrenter inte satsat på den där exakta frasen som ni gör och som är den frasen er målgrupp använder.
- När du har en bruttolista över sökord och sökfraser är det dags att rensa, kategorisera och värdera dem. Många sökord är inte ens värda att satsa på och vissa kanske man skall jobba med efter hand.
Tidskrävande och långsiktigt
Det tar tid att göra en bra och grundlig sökordsanalys. Dessutom är det ett löpande arbete att uppdatera, lära sig och justera allt eftersom. För när ni arbetar med er webbplats ändras också sökordslistan. Vårt tips är att börja med en liten uppsättning long-tail sökord och de sökord som ni tror att ni har bäst chans att synas på. Över tid kommer webbplatsens SEO-auktoritet (och relevans) öka hos Google och då kan ni arbeta med svårare sökord. Till slut kanske ni också kan rankas för företagets allra viktigaste sökord.
Kan vi hjälpa till?
Vill du ha hjälp med sökordsanalys eller veta mer om hur ni kan dra nytta av detta i er försäljning och marknadsföring? Hör av er, så hjälper vi till!
Björn Jägevall
Webbstrateg / Copy
Publicerad 2022-03-25