mk-akademin

Sökordsanalys – en viktig investering

En sökordsanalys är det första – och kanske viktigaste – steget när du ska optimera din sajt för bättre synlighet i sökmotorerna. Här kikar vi på vad en sökordsanalys är och hur du kan gå till väga. Vi bjuder också på exempel och tillvägagångssätt. Men, nog sagt – nu börjar vi!

Först och främst; vad är en sökordsanalys?

 

En sökordsanalys är, precis som det låter, en analys av sökord.

That’s it.

Svårare är det inte.

Såå…då var vi klara här och kan gå hem?

Njae.

Lite mer finns att säga.

För en bra sökordsanalys stannar inte vid att bara vara en analys. Den ger dig insikter som hjälper dig att hitta lönsamma, smarta sökord. Som ger dig bra, relevanta besökare till din webbplats.

En bra sökordsanalys hjälper dig dessutom att bestämma vilka sökord du ska prioritera för organisk trafik och vilka som lämpar sig bäst för betaltrafik (det villa säga besökare från exempelvis Google ads).

Sökordsanalysen hjälper dig helt enkelt att förstå vilka sökord du ska satsa på och vad du behöver göra för att öka er synlighet för dem. Efter analysen har du också inblick i vilka ord och sökfraser er webbplats är optimerad för i utgångsläget och vilka ni behöver jobba med.

Så.

Att lägga tid och resurser på en grundlig sökordsanalys brukar vara en bra investering. Och ge en hel del aha-upplevelser.

All aboard?

Så, låt oss kika på sökordsanalysens olika delar – steg för steg.

 

Vi börjar med sökordsstrategi

 

För att hitta bra sökord gäller det att analysera vad ni gör bra i företaget, vad era besökare är nyfikna på och vad era konkurrenter gör bra.

Analysera företaget

Vi börjar med the basics – företaget. Varför skulle Google vilja ranka er webbplats? Vad är det ni gör unikt bra och hur vill ni kommunicera det? Varför väljer era kunder er framför någon av era konkurrenter? Det är viktigt att det finns en röd tråd som håller samman er kommunikation, i varje del.

Ta reda på vad era besökare vill veta 

När ni bestämt vad ni gör bra och vad ni vill erbjuda besökaren är det dags att se över deras behov av information. Tänk igenom hur kundresan ser ut och vad era kunder vill veta i olika delar av sin beslutsprocess.

Kartlägg hur de tar beslut och vad vill de veta innan de är redo att ta steget att kontakta er, eller beställa en produkt. Mappa upp vilka ord de använder för att hitta just den information de söker (och det kan vara mycket specifikt). Fundera sen på om ni har innehåll på er webbplats som hjälper dem att få svar på sina frågor.

Låt oss säga att vi är ett företag som erbjuder mobilanpassade och moderna hemsidor.

Sedan tidigare har vi bestämt att satsa på sökorden “mobilanpassad hemsida” och “modern hemsida”. Men efter att vi gjort ett målgruppsanalys visar det sig att den målgrupp ni vill nå söker på fraser som “vad kostar en hemsida?” och ”hemsida WordPress Uppsala”. Då blir det mer lönsamt att satsa på fraser som “vad kostar en hemsida?” och optimera er webbplats efter det. Varje företag har sitt interna ordförråd som ofta inte stämmer överens med målgruppens ordförråd. Därför bör ni alltid välja sökord ur målgruppens perspektiv och inte era egna.

Vad gör konkurrenterna?

Den sista grundstenen i sökordsstrategin är att analysera konkurrenterna. Vad gör de riktigt bra? Vad gör de mindre mindre bra? Hur kan vi sticka ut? Vilka sökord är konkurrenternas hemsidor optimerade för? Finns det sökord som ni inte vill/kan/bör konkurrera om? Det är superviktigt att ni tittar på era konkurrenters innehåll, men tänk på att alltid skapa eget innehåll och aldrig kopiera direkt från andra.

Nu till sökordsanalysen

 

  • Vi börjar med att samla data kring sökord och sökfraser via olika verktyg. Det finns en uppsjö gratis verktyg men också många prisvärda alternativ. Google erbjuder dessutom gratis verktyg som såsom Sökordsplaneraren, Google trends och Search Console.
  • Samla data från er webbplats. Vilka sökord finns idag? Vilka rankar ni bäst för i dagsläget?
  • Tittar på konkurrenternas sökord och sökordsstrategi.
  • Vilka sökord har störst sökvolym?
  • Vad kostar sökorden (om ni ska använda annonsering), vilka är värda att satsa på?
  • Vilket område skall ni synas på, geografiskt? Hela Sverige eller bara lokalt?
  • Tänk på att många riktigt bra sökfraser innehåller fler än ett ord. Dessa kallas för “long-tail”-fraser. Det finns dessutom stor chans att era konkurrenter inte satsat på den där exakta frasen som ni gör och som är den frasen er målgrupp använder.
  • När du har en bruttolista över sökord och sökfraser är det dags att rensa, kategorisera och värdera dem. Många sökord är inte ens värda att satsa på och vissa kanske man skall jobba med efter hand.

Tidskrävande och långsiktigt

Det tar tid att göra en bra och grundlig sökordsanalys. Dessutom är det ett löpande arbete att uppdatera, lära sig och justera allt eftersom. För när ni arbetar med er webbplats ändras också sökordslistan. Vårt tips är att börja med en liten uppsättning long-tail sökord och de sökord som ni tror att ni har bäst chans att synas på. Över tid kommer webbplatsens SEO-auktoritet (och relevans) öka hos Google och då kan ni arbeta med svårare sökord. Till slut kanske ni också kan rankas för företagets allra viktigaste sökord.

 

Kan vi hjälpa till?

Vill du ha hjälp med sökordsanalys eller veta mer om hur ni kan dra nytta av detta i er försäljning och marknadsföring? Hör av er, så hjälper vi till!

Image for

Publicerad 2022-03-25

Hej!

På mkmedia.se använder vi cookies för att förbättra användarupplevelsen och optimera vår sajt. Du kan själv styra vilka cookies som får användas och kan återkalla ditt samtycke när som helst. Gör dina val nedan eller klicka på ”Godkänn alla” för att ge samtycke till samtliga syften.

För att vi ska kunna spara dina val av cookies placeras öven "nödvändiga cookies" som inte kräver ditt samtycke. Se cookiepolicy här. Placeringen av cookies innebär dessutom att vi behandlar dina personuppgifter. Se integritetspolicy här.

mk cookie policy

Ditt samtycke gäller domänen: mkmedia.se
Cookiepolicyn uppdaterades senast: 2022-05-30

mk integritetspolicy

Visa detaljer om cookies som används på vår hemsida

Nödvändiga cookies behövs för att för att webbplatsens grundläggande funktioner ska fungera korrekt och för att vi ska kunna spara ditt val av cookies.

  • selected_cookies

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • cookies_set

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

Marknadsföringscookies används för att spåra besökare på webbplatsen. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för den enskilda användaren och därmed vara mer värdefulla för utgivare och tredjepartsannonsörer.

  • _fbp

    Syfte: Används för att lagra och spåra besök över webbplatser.
    Utfärdas av: Facebook
    Livslängd: 3 månader

    Domän:mkmedia.se

Statistiska cookies hjälper webbplatsens ägare att förstå hur besökare interagerar med webbsidan genom att samla in och rapportera dessa uppgifter.

  • _hjIncludedInSessionSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sessionsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjTLDTest

    Syfte: Används för att kontrollera om cookies kan laddas på webbplatsen och tas bort kort därefter.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän:mkmedia.se

  • _ga

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 2 år

    Domän:mkmedia.se

  • _gid

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 dag

    Domän:mkmedia.se

  • _gat

    Syfte: Används för att läsa och filtrera förfrågningar från bots. Om Google Analytics distribueras via Google Tag Manager kommer denna cookie att heta _dc_gtm_.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 minut

    Domän:mkmedia.se

  • _hjid

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • _hjSession{site_id}

    Syfte: En cookie som innehåller aktuell sessionsdata.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjSessionUser{site_id}

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • _hjIncludedInPageviewSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sidvisningsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjAbsoluteSessionInProgress

    Syfte: Används för att lagra unika besök.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

På webbplatsen mkmedia.se använder vi så kallade cookies för att analysera hur vår hemsida används i syfte att optimera och förbättra hemsidan. Du väljer själv om du vill ge samtycke till vårt användande av cookies och kan när som helst ändra användandet av cookies genom att klicka här.

Mkmedia AB ansvarar för placering av cookies på hemsidan och är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter som samlas in av dessa. För mer information om vår behandling av dina personuppgifter, se vår integritetspolicy.

Vad är cookies?

En cookie är en liten textfil som placeras på din enhet (dator/mobil/surfplatta som har tillgång till internetuppkoppling) av hemsidan du besöker – om du ger samtycke till detta. Cookien kan till exempel känna igenom dig som användare när du besöker vår webbplats och gör det möjligt att komma ihåg viktig information som gör ditt besök bekvämare och ger en förbättrad användarupplevelse. Cookies är så kallade passiva filer som inte kan sprida farlig programvara eller virus på din mobila enhet eller dator.

Det finns två typer av cookies, permanenta cookies och sessionscookies. På mkmedia.se använder vi både permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies sparas som en fil på datorn under en viss tid tills servern som placerat dem, eller du som besökare väljer att radera dem. Sessionscookies lagras temporärt när du som besökare är inne på hemsidan och försvinner när du stänger din webbläsare.

Cookies kan även delas upp i förstahandscookies och trejdeparscookies. Förstahandscookies placeras av hemsidan du besöker medan tredjepartscookies placeras av en annan webbplats. På mkmedia.se använder vi både förstahanscookies och tredjepartscookies.

Hur du undviker cookies

När du besöker vår webbplats kan du neka till alla eller vissa typer av cookies. Du kan även återkalla eller ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka här.

Du kan även blockera cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Då kommer din webbläsare automatiskt neka till cookies eller informera dig när en hemsida begär att få lagra cookies.

Efter ditt besök kan du granska och radera de permanenta cookies som har lagrats i din webbläsare. I listan nedan ser du namnet på de cookies mkmedia.se sparar så att du enkelt kan identifiera dem.

Här hittar du mer information om hur du hanterar cookies i din webbläsare:

Cookies som används av tredje part

På mkmedia.se kan det finnas innehåll som bäddas in från YouTube. YouTube placerar cookies i din webbläsare när du besöker youtube.com eller när du trycker på inbäddat innehåll från YouTube som finns på vår hemsida. Mkmedia kan inte styra över dessa cookies eller de personuppgifter och information som kan komma att samlas in. Mkmedia använder inte de tjänster för riktad marknadsföring som erbjuds av YouTube. Därmed behöver du som användare kontrollera YouTubes hemsida för att få ytterligare information om hur de hanterar cookies, vilken information de samlar in och hur du kan ta bort eventuella tredjepartscookies.

Cookies som används på mkmedia.se

Nödvändiga cookies behövs för att för att webbplatsens grundläggande funktioner ska fungera korrekt och för att vi ska kunna spara ditt val av cookies.

  • selected_cookies

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • cookies_set

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

Marknadsföringscookies används för att spåra besökare på webbplatsen. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för den enskilda användaren och därmed vara mer värdefulla för utgivare och tredjepartsannonsörer.

  • _fbp

    Syfte: Används för att lagra och spåra besök över webbplatser.
    Utfärdas av: Facebook
    Livslängd: 3 månader

    Domän:mkmedia.se

Statistiska cookies hjälper webbplatsens ägare att förstå hur besökare interagerar med webbsidan genom att samla in och rapportera dessa uppgifter.

  • _hjIncludedInSessionSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sessionsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjTLDTest

    Syfte: Används för att kontrollera om cookies kan laddas på webbplatsen och tas bort kort därefter.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän:mkmedia.se

  • _ga

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 2 år

    Domän:mkmedia.se

  • _gid

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 dag

    Domän:mkmedia.se

  • _gat

    Syfte: Används för att läsa och filtrera förfrågningar från bots. Om Google Analytics distribueras via Google Tag Manager kommer denna cookie att heta _dc_gtm_.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 minut

    Domän:mkmedia.se

  • _hjid

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • _hjSession{site_id}

    Syfte: En cookie som innehåller aktuell sessionsdata.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjSessionUser{site_id}

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • _hjIncludedInPageviewSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sidvisningsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjAbsoluteSessionInProgress

    Syfte: Används för att lagra unika besök.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

1. Inledning

1.1 Din integritet är viktig för oss. Beställningen av Tjänsten täcks av vår personuppgiftspolicy som redogör för hur MK Media Produktion AB (556920-0693) (“Bolaget”) samlar in uppgifter från dig (“Kunden”), samt hur denna information behandlas och skyddas.

1.2 Denna personuppgiftspolicy gäller för all hantering av personuppgifter som blir aktuell vid kontakt med bolaget.

1.3 Bolaget är personuppgiftsansvariga för dina personuppgifter och behandlar dessa i enlighet med tillämpliga dataskyddsregler.

2. Inhämtning och hantering av personuppgifter

2.1 Bolaget inhämtar och hanterar personuppgifter i syfte att kunna tillhandahålla Tjänsten på ett adekvat och effektivt sätt. Insamling av personuppgifter sker för att kunna fullgöra beställningen av Tjänsten.

2.2 Personuppgifter kan också behandlas för att rapportera adekvat information till myndigheter som behövs för att uppfylla Bolagets juridiska skyldigheter.

2.3 Bolaget har rätt att lagra personuppgifter på platser som står utom Bolagets direkta kontroll, till exempel på servrar eller databaser som är samlokaliserade webbhotell.

2.4 Bolagets rättsliga grund för att hantera personuppgifter är följande: – Genom att Kunden godkänner offerten/uppdraget ingår Kunden ett bindande avtal med Bolaget. I samband med att Kunden genomför en beställning samtycker denne även till Bolagets hantering av personuppgifter. – Bolaget samlar in och lagrar personuppgifter för att uppfylla vissa rättsliga skyldigheter, till exempel redovisningsskyldighet.

3. Hur inhämtning av personuppgifter sker

3.1 I samband med Kundens beställning av Tjänsten kommer Kundens namn, telefonnummer, adress och e-postadress hanteras och lagras i syfte att kommunicera direkt med Kunden.

4. Lagring av personuppgifter

4.1 Kontaktinformation: Bolaget lagrar kontaktinformation i form av namn, telefonnummer, adress och e-post.

4.2 Faktureringsinformation: Bolaget lagrar faktureringsinformation till Kunden som denne tillhandahåller Bolaget vid beställning av Tjänsten. De faktureringsuppgifter som kommer att lagras är Kundens namn, organisationsnummer, ett referensnamn, en adress, samt en mailadress dit fakturan kommer skickas.

5. Kundens skyldigheter

5.1 Kund ansvarar för att de uppgifter som lämnas till Bolaget är korrekta.

6. Kundens rättigheter

6.1 Kund har rätt att återkalla sitt samtycke. Återkallande av samtycke ska ske skriftligen till Bolaget.

6.2 Kunden har rätt att begära ut information om de uppgifter Bolaget har lagrat om Kunden. En sådan begäran från Kunden ska vara skriftlig.

6.3 Är de registrerade uppgifterna felaktiga och/eller ofullständiga har Kunden rätt att få dessa korrigerade eller raderade.

6.4 Kunden har rätt att få ut Bolagets kontaktuppgifter. Har en tredje part åtkomst till uppgifterna, har Kunden även rätt att få kontaktuppgifter till den tredje parten.

7. Tiden för lagring av personuppgifter

7.1 Bolaget förbehåller sig rätten att bevara personuppgifterna registrerade så länge som det är nödvändigt för att Bolaget ska kunna fullgöra, tillhandahålla och utveckla Tjänsten.

7.2 Data såsom betalningsmetod, produktdata och eventuell betalningsreferens till externa betalningssystem kan fortfarande sparas anonymt för statistik och för att kunna ge återbetalningar vid t.ex. Klagomål.

7.3 Efter att Tjänsten är slutförd har Bolaget rätt att använda de registrerade uppgifterna i redovisnings – och marknadsföringssyfte, såvida inte Kunden önskar att få uppgifterna raderade. I sådana fall skall Bolaget radera uppgifterna.

8. Tredjeparts användning av personuppgifter

8.1 Bolaget kan komma att dela dina personuppgifter till tredje part i syfte att fullgöra Tjänsten.

9. Ansvarsbegränsningar

9.1 Bolaget ansvarar inte för de personuppgifter kopplade till Kunden som delas av tredje part.

10. Uppdatering av personuppgiftspolicy

10.1 Från tid till annan kan ändring komma att ske i denna personuppgiftspolicy. Bolaget kommer att meddela Kunden om eventuella ändringar i denna policy i enlighet med vad som krävs enligt lag. Bolaget kommer också att lägga upp en uppdaterad policy på Bolagets hemsida (www.mkmedia.se). Vänligen besök hemsidan regelbundet för uppdateringar.

11. Kontaktuppgifter

11.1 Om kunden skulle ha några frågor angående hanteringen av personuppgifter eller ovanstående villkor kan kunden använda följande kontaktinformation för att ta kontakt med bolaget.

mkmedia produktion ab
Gamla Almedalsvägen 3
SE 412 63 Göteborg
info@mkmedia.se
Tel +46 31 83 42 40

pixelcapival: 4CA8E FacebookAds\Object\ServerSide\EventResponse Object ( [container:protected] => Array ( [events_received] => 1 [messages] => Array ( ) [fbtrace_id] => ADUHrYTmdf_wsqrOmQJXrO3 ) )