Hur kommer du igång med content marketing?
I en tidigare artikel pratade vi om vad content marketing är, varför det är viktigt och hur ditt företag kan dra nytta av det. Nu är det dags att visa dig hur du kan komma igång med content marketing. Det är faktiskt inte alls så svårt som det låter!
Börja med att fundera på vad du vill uppnå; vill du öka kännedomen om ditt varumärke, få fler leads eller kanske öka försäljningen? Tänk också på vem du pratar med. Skapa en bild av din idealkund, vad de gillar och var de hänger online.
Nästa steg är att planera ditt innehåll. Vad vill din publik läsa eller titta på? Vilka kanaler hänger de i? Kanske är din publik mest aktiv på sociala medier, eller så föredrar de nyhetsbrev? Gör en innehållskalender så du har koll på vad som ska publiceras vart och när. Här är ett exempel på hur en innehållskalender/content planner kan se ut:
Sedan är det dags att skapa och sprida innehållet. Se till att innehållet är både relevant och värdefullt för din publik och att det publiceras enligt planeringen. Glöm inte att tänka på SEO så att ditt innehåll dyker upp när folk söker efter det. Var inte rädd för att återanvända innehåll i olika format på olika plattformar.
Kom ihåg att interagera med din publik! Svara på kommentarer och frågor, och uppmuntra dem att dela ditt innehåll. Det skapar en trevlig dialog och bygger relationer.
Till sist, håll koll på hur det går. Använd analysverktyg för att se hur ditt innehåll presterar och var inte rädd för att justera din strategi om det behövs.
Med dessa tips är du redo att sätta igång med content marketing och skapa engagerande innehåll som din publik kommer älska!
Låter detta intressant? Hör av dig till oss så hjälper vi dig gärna att komma igång med din content marketing-resa.
Matilda Ullbrandt
Fler inlägg inom ämnet
Visualisera marknadsplanen med ett årshjul
Vid denna tid på året är vi nog många som har fullt upp med ...
Content marketing: Konsten att berätta och engagera
Har du någonsin undrat hur dina favoritmärken verkar veta ex...
9 tecken på att ni bör uppdatera er webbplats
Det finns många anledningar till att hålla sin webbplats upp...