mk-akademin

Så jobbar vi med AI!

Ingen har kunnat undgå det senaste årets explosion inom AI. Tjänster som Chat-GPT, Midjourney och Bard syns överallt i våra flöden. Dessutom dyker nya tjänster upp, bokstavligt talat, varje dag. Så hur kan man använda AI i sitt kommunikationsarbete? Så här tänker – och gör – vi.

AI: den extra kollegan i teamet

Vi använder idag AI-verktyg i många delar av våra projekt. Vi gör research, bollar copy-idéer, testar design, utvecklar illustrationer, granskar kod och gör användartester. AI hjälper dessutom mer än gärna till med repetitiva, monotona uppgifter. Det gör att vi får mer tid för det vi är bäst på: att skapa personlig och genomtänkt kommunikation. För det är AI (än så länge) inte så värst bra på.

Nästa stora grej: AI integrerat i hemsidor

Förutom att vi använder AI internt arbetar vi även med utvecklingsprojekt. Syftet? Att ge våra kunder smarta AI-lösningar för sin digitala kommunikation. Vi ställer oss frågor som:

  • Hur kan AI snabba upp och automatisera kundsupport och kontakt?
  • Kan vi integrera ChatGPT med FAQ:er, chatt-botar och självbetjäning?
  • Hur kan AI kvalificera och generera leads i olika digitala kanaler?
  • Hur kan AI hjälpa oss att analysera besökare och statistik?
  • Vilka plugins och mjukvaror med AI-teknik kan vi använda för våra kunder?

Så, förändras byråns roll med AI?

Egentligen inte. Även om det kan se ut så. För även om vi – som alla andra – påverkas av AI, kommer vi i grund och botten erbjuda samma sak; kreativ och mätbar kommunikation. Det är det som är vår expertis. Med det som bas ser vi till att få ut mesta möjliga av de verktyg vi använder. Oavsett om de är AI-baserade eller inte. Men AI-resan har bara börjat. Vart den tar vägen vet ingen idag.

Vad tror vi om framtiden?

AI här för att stanna. Samtidigt är dess användning precis i sin linda. Många av dagens verktyg har en bit att gå vad gäller användarvänlighet. Men det kommer ändras. Och det snart. Dessutom kommer AI att integreras, på något sätt, i de allra flesta av morgondagens mjukvaror och plattformar. Och det kommer gå fort. Så det gäller att ha örat mot rälsen. Fånga upp nyheter och analysera hur de kan skapa värde.

För oss som byrå är den stora förändringen att vi fått nya verktyg att arbeta med. Våra designers har fått en ”kompis” att bolla färg och form med. Våra copys får hjälp med research. Vårt utvecklarteam kan dubbelkolla och finjustera kod. Våra UX-designers kan testa UX och användarvänlighet – redan i designfasen. Det skapar mätbart värde för våra kunder.

Vill du veta mer om hur vi använder AI och vilka verktyg vi jobbar med? Tveka inte på att kontakta oss så berättar vi mer.  

Vill du snacka AI? Vi berättar gärna mer!

Prata med oss