mk-akademin

Beteendeanalys – Låter avancerat eller?

Hur beter sig era besökare på er sida, egentligen? Gör besökarna det ni vill att de ska göra? I Google Analytics kan ni se vilka sidor som driver mest trafik eller var besökarna väljer att lämna, men kan ni se hur dom klickar, scrollar eller rör musen? Nej – men med hjälp av verktyg som Hotjar kan man se just precis det!

Heatmap i Hotjar

På en heatmap ser vi vart besökarna klickar – ju rödare desto mer aktivitet. Är det på den där knappen som ni så tydligt placerat på sidan, eller klickar de inte där alls? Klickar de på helt andra ställen kanske ni ska ändra de elementen till just klickbara element. Allt för att göra det så enkelt som möjligt för besökarna.

 

Scroll Heatmap i Hotjar

Har ni mycket att berätta på er sida? Hoppas ni att besökarna läser allt? Dag att sluta hoppas, med hjälp av Scroll Heatmap kan vi se om dom läser hela vägen ner till slutet. Oftast är det inte så, utan 50% av besökarna har redan lämnat efter halva sidan.

 

Med hjälp av all denna data presenterad ovan kan vi ta fram hypoteser. Dessa kan vi sedan testa med s.k. A/B-test – läs mer om det i artikeln A/B testning – Hur går det till?

Vill ni ha hjälp med beteendeanalys eller veta mer hur det kan gynna er och er verksamhet?

Hör av er vi hjälper er gärna!

Image for Jennie Backlund

Jennie Backlund

Digital Analytiker