Marknadsföring i lågkonjunktur – så maxar du effekten med mindre budget
När ekonomin bromsar in blir varje marknadsföringskrona viktigare. Men det betyder inte att du måste bromsa din synlighet – tvärtom. Här är våra bästa tips för hur du som marknadsansvarig kan jobba smartare, inte dyrare.

Säljer du när andra är tysta?
Det är lätt att dra i handbromsen när konjunkturen vänder nedåt. Men forskning och erfarenhet visar att de företag som vågar synas även i motvind, ofta är de som kommer ut starkare. När konkurrenterna tystnar – då har du chansen att ta mark.
Sätt en skarp strategi
Börja med att sätta tydliga mål; vem vill du nå, och vad vill du uppnå? Nu är inte rätt tillfälle för breda och spretiga kampanjer. Prioritera de målgrupper som har störst potential, och bygg ett tydligt budskap kring ert värde.
Satsa smart på det digitala
Du behöver inte ha en stor budget för att nå långt:
Organisk synlighet – SEO, nyhetsbrev och sociala medier är resurssnåla men kraftfulla.
Digital annonsering – Lägre konkurrens innebär lägre klickpriser. Ett gyllene läge att få mer för mindre.
Re-marketing – Ta tillvara på tidigare besökare – de är redan nyfikna på dig.
Återanvänd & automatisera
Har ni en bra artikel? Gör om den till ett nyhetsbrev. Har ni ett bra nyhetsbrev? Dela upp det i sociala inlägg. Med rätt system kan mycket av det här gå på autopilot.
Mät och justera, ofta!
Titta regelbundet på vad som fungerar. Sätt upp tydliga mål: trafik, leads, konverteringar. Justera löpande för att använda budgeten där den ger bäst effekt.
Små medel, stor effekt
Marknadsföring i lågkonjunktur handlar inte om att göra allt – det handlar om att göra rätt saker. Med en tydlig strategi, smart innehåll och löpande analys kan du fortsätta bygga både förtroende och försäljning.
Vill du ha hjälp att navigera i rätt riktning? Vi är bara ett samtal bort!

Hannah Zeidi
Designer
Fler inlägg inom ämnet
Därför behövs en playbook
Många varumärken har idag en brand book eller tydliga guidel...
ALT-texter utan krångel – lär dig grunderna
ALT-texter kan kännas krångliga, men de är faktiskt rätt enk...
3D-grafik som stärker både budskap och varumärke
Hur förklarar man något som inte syns? Hur visar man en prod...