Krav på digital tillgänglighet – vad innebär det?
Under de senaste åren har begreppet digital tillgänglighet vuxit till en allt mer central fråga. Kraven skärps stegvis samtidigt som de även omfattar fler och fler aktörer. Men vad innebär det egentligen, och varför är det så viktigt?

Sedan 2016 har krav på digital tillgänglighet börjat gälla inom offentlig sektor i EU. I Sverige trädde Webbtillgänglighetsdirektivet – ofta kallat DOS-lagen – i kraft 2018, med syftet att göra offentliga webbplatser och appar tillgängliga för alla. Direktivet bygger på internationella riktlinjer, Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), som definierar vad tillgängligt digitalt innehåll faktiskt innebär.
De här riktlinjerna kräver bland annat att:
- Webbplatser och appar uppfyller riktlinjerna i WCAG
- Besökare på webbplatsen ska kunna rapportera brister i tillgängligheten och begära att dessa åtgärdas, samt kräva ut otillgängligt innehåll
- En tillgänglighetsrapport ska finnas tillgänglig på webbplatsen, och den måste vara regelbundet uppdateras för att hållas aktuell
Syftet? Att skapa ett tillgängligt och mer inkluderande digitalt samhälle där ingen lämnas utanför.
Tillgängligt, hurdå?
Omkring 20% av befolkningen har någon form av funktionsvariation (permanent eller tillfällig) som påverkar motorik, syn, hörsel, tal eller kognition. Och för dessa individer kan en god tillgänglighet vara helt avgörande för om de kan ta del av innehållet på en webbplats eller ej.
Men tillgänglighet gynnar inte bara personer med funktionsvariation – en tillgänglig webbplats förbättrar användarupplevelsen för alla och gör det möjligt att nå en bredare målgrupp. Alla, oavsett förutsättningar, ska ha lika möjlighet att ta del av nödvändig information!
Vilka omfattas av kraven?
I dagsläget omfattas offentliga verksamheter av lagstadgade tillgänglighetskrav. Statliga och kommunala myndigheter, kommuner och regioner måste enligt lag säkerställa att deras webbsidor och appar uppfyller dessa krav.
Nya krav från juni 2025
Den 28 juni 2025 kommer en lagstiftning som inom EU ställer krav även på kommersiella produkter och tjänster. Riktlinjerna skärps dessutom och uppdateras från dagens WCAG 2.1 till WCAG 2.2, med förbättringar såsom bättre skärmläsarstöd, enklare formulär och anpassningar för kognitiva och motoriska funktionsvariationer.
De som från juni 2025 berörs är företag som erbjuder produkter eller tjänster inom:
- E-handel – digitala plattformar som erbjuder försäljning online
- Bank- och betaltjänster – digitala banklösningar och betaltjänster, betalterminaler och appar
- Telekommunikation – tjänster som e-post, meddelandetjänster, kundportaler och telefoni
- Transporttjänster – digitala plattformar som erbjuder bokning och betalning av resor som t.ex. flyg, tåg, buss och taxi
- Medietjänster – digitala plattformar för digital publicering och streaming, t.ex. e-böcker och videoinnehåll.
Undantag ges till företag med färre än 10 anställda eller företag som har en årsomsättning under 2 miljoner euro.
Vad betyder kraven, i praktiken?
Den internationella standarden vilar på fyra grundprinciper:
- Möjlighet att uppfatta – all information ska vara tillgänglig visuellt och auditivt. Det kan handla om t.ex. beskrivande text till bild, textad video, hög kontrast på visuella element, tillgänglighetsanpasade PDF:er etc
- Hanterbarhet – användargränssnitt och navigation ska vara enkla att använda. Det ska t.ex. gå att orientera sig på webbplatsen med hjälp av endast tangentbordet.
- Begriplighet – information och funktioner ska vara lätta att förstå, där t.ex. formulär ska vara utformade på ett lättförståeligt vis
- Robusthet – koden ska följa standard och innehållet ska vara kompatibelt med hjälpmedel och följa etablerade standarder.
Grovt förenklat handlar det om att er webbsida, visuellt och användarmässigt, ska vara designad och tekniskt utvecklad på ett sätt som gör sidan tillgänglig. Tillgänglig i den bemärkelsen att innehållet ska ha hög läsbarhet, smart funktionalitet, stödja hjälpverktyg och ha en intuitiv navigering – allt för en grym användarupplevelse och för att besökaren, oavsett förutsättningar, inte ska missa något innehåll.
Hur kan detta skötas, rent konkret? Vi har listat 9 exempel på åtgärder.
Vi kan hjälpa till!
Det kan vara svårt att orientera sig i de olika kraven, och listan över dessa är lång. Oavsett om ni har en webbsida som idag omfattas av lagkravet eller ej, så är det är god idé att redan nu tänka långsiktigt.
Är ni osäkra på vad som gäller er, och hur ni ska gå tillväga? Vi hjälper gärna till!

Hannah Zeidi
Publicerad 2025-04-22
Fler inlägg inom ämnet
Därför behövs en playbook
Många varumärken har idag en brand book eller tydliga guidel...
Marknadsföring i lågkonjunktur – så maxar du effekten med mindre budget
När ekonomin bromsar in blir varje marknadsföringskrona vikt...
ALT-texter utan krångel – lär dig grunderna
ALT-texter kan kännas krångliga, men de är faktiskt rätt enk...