Information

Serviceavtal Annat webbhotell

Här kan du läsa mer om vårt serviceavtal.
Gäller dig som har serviceavtal men har er webbplats hostad på annat webbhotell.

Varför serviceavtal?

En webbplats behöver löpande uppgraderingar och tekniskt underhåll för att säkerställa funktionalitet och stabilitet. Det kommer ständigt nya versioner, inte bara av WordPress utan även av tillägg/plugins, där många av uppdateringarna rör säkerhetsrelaterade problem.

Med ett serviceavtal på plats schemalägger och avsätter vi tid för uppgradering vid inplanerade tillfällen 4 ggr/år. Mer information om varje del i vårt serviceavtal hittar du nedan. Vi hjälper er att sätta ihop ett säkerhetspaket som passar just er hemsida, så att ni har det skydd som krävs i form av till exempel brandväggar.

Serviceavtal Grund SingleSite

För dig som har en vanlig WordPress-installation

  • Uppdatering av WordPress och tillägg/plugins
  • Övergripande kontroll av kod

295 kr/månad

Serviceavtal Grund MultiSite

För dig som har flera sajter på samma WordPress-installation

  • Uppdatering av WordPress och tillägg/plugins
  • Övergripande kontroll av kod

250 kr/månad per sajt/språk

Tillval

Shop

Vid uppdatering av hemsidan ser vi till att även shoppen fortsatt fungerar som den ska. Vi kontrollerar att betalsystemet, fraktlösningarna och valutaomvandlare fungerar korrekt.

250 kr/månad

Utökad brandvägg

Den största bidragande faktorn till att en WordPress-sida blir utsatt för intrång är säkerhetshål i funktioner och tillägg. Genom att filtrera trafiken mellan klient och server stoppar brandväggen effektivt både automatiserade och riktade attacker som utnyttjar dessa säkerhetshål. Brandväggs-lösningen förhindrar också DDOSattacker och höjer prestandan på sidan generellt genom ett eget cache-system.

195 kr/månad

Specialfunktioner

Om er sajt har specialfunktioner och behöver mer underhåll får ni ett skräddarsytt avtal utifrån ert behov.

Enligt överenskommelse

Språk med WPML

Vid uppdatering av WordPress och tillägg ser vi även till att språkhanteringen fortsatt fungerar korrekt. Uppdateringen tillhandahåller även buggfixar, hastighetsförbättringar och säkerhetsuppdateringar.

200 kr/månad per språk

Serviceavtal specifikationer

Uppdatering av WordPress
Wordpress skickar regelbundet ut nya uppdateringar. Många av dem är mindre automatiska uppdateringar som rättar till buggar i systemet. Andra är större uppdateringar som innehåller utvecklingar av funktioner, säkerhetsåtgärder samt bättre support. De större uppdateringarna från WordPress brukar ske fyra gånger per år och det är då vi ser till att uppdatera både din hemsida och dina tillägg/plugins. Uppdateringarna ser till att ge dig en bra användarupplevelse och hemsidan blir mer effektivt skyddad mot virus och automatiserade hack.

Övergripande kontroll av kod
Ibland kan de ske intrång på hemsidan utan att det märks. Det kan vara att skicka vidare besökare som kommer in på din sida från Google eller genom att lägga in dolda länkar till suspekta sidor i koden till din webbplats. Det kan i värsta fall leda till att din hemsida blir svartlistad hos Google eller andra sökmotorer. Vi kontrollerar koden övergripande fyra gånger per år för att minimera risken av dessa typer av attacker.

Avgränsningar
Serviceavtalet innefattar ej funktionsutveckling, innehållsarbete på webbplatsen eller support av denna slags frågor. Serviceavtalet innefattar inte heller domän.

Fel som orsakats av kunden ingår inte i vårt ansvarsområde.

Kund ansvarar för att innehåll som läggs upp på webbplats som driftas av Mkmedia, inte bryter mot svensk lag och vi förbehåller oss rätten att i sådana fall ta bort detta material.

Felsökning och åtgärd av fel
Vid större uppdateringar av WordPress kan Mkmedia inte garantera att hemsidans funktionalitet inte påverkas. Skulle så vara fallet återställs sidan till senast fungerande stadiet och kontakt med kund upprättas för att diskutera en lösning. Eventuella justeringar som behöver göras debiteras löpande.

Vid uppdatering av tillägg kan Mkmedia inte garantera fortsatt kompabilitet mellan dessa och WordPress. Skulle något sådant inträffa återställs sidan till senast fungerande stadie och kontakt med kund upprättas för att diskutera en lösning. Eventuella justeringar som behöver göras debiteras löpande.

Ibland kommer Woocommerce ut med större uppdateringar med nya funktioner som gör att äldre kod inte längre fungerar och måste uppdateras. Vid större Woocommerceuppdateringar tar Mkmedia kontakt med kunden innan uppdatering görs och eventuella justeringar och ombyggnader som behöver göras debiteras löpande.

Felsökning vid eventuell nertid ingår inte i vårt arbete samt inte heller arbetet med lösning av problem som ligger utanför vår kontroll, exempelvis hack-attacker eller onormal belastning av server.

Vid felanmälan där fel ligger utom vårt ansvarsområde debiterar vi ett timarvode om 1050 SEK per timma. Vi kommer alltid meddela dig som kund om denna typ av arbete krävs.

Övriga villkor serviceavtal
Årliga kostnader för tillägg/plugin ingår ej.

Serviceavtalet faktureras halvårsvis i december och juni för kommande 6 månader. Första fakturan kan dock skilja sig från detta beroende på när serviceavtalet startats.

Uppsägning kan ske när som helst under halvårsperioden och därmed avslutas också avtalsfaktureringen vid kommande halvårsskifte. Fakturor som då redan är betalade återbetalas ej.

Äldre hemsidor som inte har uppdaterats löpande behöver först uppdateras till WordPress och dess tilläggs senaste versioner innan ett serviceavtal etableras. Denna första uppdatering debiteras löpande.

Övriga allmänna villkor
Ni hittar våra allmäna villkor på mkmedia.se/allmanna-villkor

Vill du veta mer?

Prata med din kontakt på mkmedia eller skicka in din fråga nedan