mk-akademin

Webbanalys – behövs det, och vad är det bra för?

Tänk om små justeringar på er hemsida kunde leda till dubbelt så många leads?

Det finns många frågetecken kring begreppet webbanalys och väldigt många anser att detta inte behövs. För vadå – er sida fungerar och har så gjort i flera år. Ni får in både leads och mängder av trafik!

Men, tänk om små justeringar på er sida kunde leda till dubbelt så många leads? Eller kanske öka er omsättning med flera procent? Allt detta bara genom att er sida driver trafik på ett organiskt sätt (alltså inte betald trafik) och att er sida är kompis med Google! Hur går det till?

Först och främst – är er hemsida frisk?

Genom att göra en grundlig tekniskt analys vet du om er sida har några fel som behöver åtgärdas. Och ta inte lätt på detta, utan se till att hemsidan är så felfri den kan bli. Google gillar inte 404-sidor eller bilder som tar lång tid att ladda.

Har ni koll på orden?

Kolla igenom era texter – skriv innehåll som är engagerande, intressant och som är lätt att läsa. Är din sida uppbyggd efter alla SEO-regler såsom alt-texter, H1:or och nyckelord?

Rätt länkning

Hur ser länkarna ut till och från er sida? Sedan Google lanserade algoritmen “Penguin” den 24 april 2012 har hela länkningsprocessen förändrats. Dåliga eller trasiga länkar kan göra att er sida sjunker rejält i Googles ögon. Se därför till att era länkar är av god kvalitet, istället för att eftersträva kvantitet.

Mobilanpassad och snabb sida är A & O!

Se till att er sida är mobilanpassad. Vi vet idag att de flesta besöker hemsidor via sin mobil. Då är det inte kul om besökaren kommer till en sida som flyter runt, laddar långsamt och där knapparna ligger över varandra så att det inte går att trycka. Se till att skapa er sida efter “Mobil first!” så ni inte missar värdefulla besökare.

Följer ni ovan nämnda kriterier har ni en sida som levererar frisk data, och utöver det rekommenderar vi att ni ser till att ha alla grymma verktyg för att kunna mäta och analysera er trafik. Google Analytics, Google Search Console, Hotjar, Facebook Pixel är bara några att nämna.

Vi hjälper er gärna att se över er hemsida.
Kontakta oss så berättar vi mer!

Image for Jennie Backlund

Jennie Backlund

Digital Analytiker