mk-akademin

Visualisera marknadsplanen med ett årshjul

Vid denna tid på året är vi nog många som har fullt upp med arbetet med nästa års planering av aktiviteter och kampanjer. Och med många olika insatser att hålla koll på kan det vara svårt att se helheten och säkerställa att budskapen sprids vid rätt tidpunkt. Här kan ett årshjul vara ett ypperligt verktyg!

Image for

Årshjulet ger dig ett helhetsperspektiv

Ett årshjul är en visuell representation av ett helt år där viktiga aktiviteter, händelser och kommunikationsinsatser planeras in. Det ger en tydlig översikt både över årets aktiviteter och er målgrupps olika köpfaser, och hjälper er att planera in vad som behöver göras och när, för att bättre säkerställa att insatserna sprids jämnt över året. Det gör det även betydligt enklare att kommunicera ert marknadsföringsarbete internt med teamet eller med ledningen för att ge en gemensam bild av årets utmaningar.

Årshjulet är något som ofta används inom skolvärlden och projektledning, men det har också blivit ett populärt verktyg inom företagskommunikation och marknadsplanering.

5 tips på hur du kan använda årshjulet

1. Fånga upp målgruppens köpbeteende

Genom att jobba med årshjulet och fundera över när målgruppen gör sina steg i köpresan så kan ni bättre säkerställa att ni kommunicerar rätt sak i rätt tid, i den fas där målgruppen är i sin köpresa. Exempelvis att marknadsföra sommarens resor under vinterhalvåret när kunderna längtar bort från det kalla vinter-Sverige, eller att publicera artikeln om nya skatteavdrag när deklarationsblanketten dimper ner i brevlådan.

2. Förutse säsongsbetonade aktiviteter och nyckelperioder

Många företag har tydliga säsongsvariationer, och här kan årshjulet vara extra värdefullt. Genom att markera viktiga säsongstoppar och kampanjperioder (t.ex. julhandel, Black Friday eller sommarsemestrar) kan man säkerställa att företaget är förberett på högsäsong eller att man kan planera in särskilda insatser för att täcka in lågsäsonger.

3. Använd årshjulet för att skapa en content-plan

Årshjulet kan även användas till specifika insatser, ex framtagning av innehåll och publiceringar på bloggen så att ni tydligt ser hur inläggen fördelas över tid och att de kopplas mot säsong, högtider eller andra viktiga årshändelser.

4. Involvera och planera med dina kommunikationspartners

Genom att tydligt visualisera när era marknadsföringsinsatser är planerade ger du även ett bättre och mer översiktligt underlag till de byråer du arbetar med, som exempelvis kommunikations- och reklambyråer, IR-konsulter och webbyråpartners. Dessa kan då få en tydlig och övergripande bild över hur ni ser på året, planera upp sina egna resurser, samt föreslå eventuella stödåtgärder.

5. Intern samordning och samsyn

Ett årshjul underlättar också den interna kommunikationen. Det bidrar till att alla har samma syn och insikt kring vad som förväntas under olika delar av året. När hela teamet har tillgång till ett gemensamt årshjul blir det enklare att samordna insatser mellan olika avdelningar som marknadsföring, försäljning och kundtjänst. Man ser även när de olika marknadernas aktiviteter överlappar eller kompletterar varandra och kan därmed stödja varandra resursmässigt om det är aktuellt.

 

 

Även om ett årshjul är en plan för hela året, innebär det inte att det är statiskt. Planen kan självklart justeras vid behov, till exempel vid förändringar i marknaden, nya affärsmöjligheter eller oförutsedda händelser. Ett digitalt årshjul gör det enkelt att snabbt anpassa planen när förutsättningarna förändras.

Stort lycka till med ditt årshjulsarbete!

Image for Anna Leffler

Anna Leffler