Gå till innehåll
mk-akademin

“Varför syns vi inte på första sidan på Google?”

Som kommunikationsbyrå blir vi ofta kontaktade från företag som undrar: ”Varför ligger vi inte högre upp på Google?” Svaret är sällan enkelt – och det är precis det som gör SEO både utmanande och affärskritiskt. Men rätt hanterat innebär det en stor möjlighet för din affär!

Image for

Så vad är det som påverkar att din webbplats och ditt innehåll inte dyker upp när någon söker efter just det du erbjuder? Vi har samlat några vanliga orsaker och utmaningar till att du inte kommer hela vägen, och varför vissa är mer framgångsrika än andra.

Stenhård konkurrens

Det är trångt på internet. På sökmotorernas listningar slåss du inte bara mot dina direkta konkurrenter, utan även mot stora informationssajter, branschportaler och innehåll som Google själva vill lyfta fram. Ju mer värdefullt ett sökord är, desto fler aktörer satsar på det.

Fel fokus på sökorden

Många företag jagar breda, generiska sökord som ”affärssystem” eller ”logistiklösningar”. Vad är problemet med detta? Konkurrensen är hög, i vissa fall enorm. Och avsikten bakom sökningen kan vara otydlig, vilket gör att den landningssida besökaren hamnar på inte svarar upp mot vad det är hen egentligen är ute efter. De företag som fokuserar på rätt sökord, ord och begrepp som svarar upp mot kundens köpresa har större möjligheter att lyckas.

AI-sök tar allt större plats av sökresultaten

Numera får användaren ofta direkta AI-genererade svar högst upp på söksidan istället för en traditionell lista med länkar. Det har många fördelar för den som söker, men för dig som vill synas kan det innebära en utmaning. Det är svårare att ta plats  då organiska länkar puffas undan och man nu slåss om att få sitt innehåll att plockas upp i AI-svaren. Detta gör det ännu viktigare att fokusera på auktoritet, varumärkesbyggande och innehåll som AI sammanfattningen hittar och väljer att citera.

Teknisk SEO och användarupplevelse underskattas

Sökmotorerna prioriterar, och lyfter upp, snabba, mobilanpassade och tekniskt väloptimerade webbplatser. Så om din sida laddar långsamt, saknar användarvänlig struktur eller inte är mobilanpassad, tappar du både användare och ranking. Och ju större plats AI tar i söket, ju viktigare blir det även med rätt strukturerad och uppmärkt data som lätt tekniskt kan fångas upp.

Brist på relevant och engagerande innehåll

Att bara ”ha en hemsida” räcker inte. Google vill se innehåll som ger användaren en bra upplevelse eller som kan lyftas fram som direkt svar på en sökning. Innehåll som besvarar användarens frågor, visar kunskap, expertis och uppdateras regelbundet. För B2B-företag kan det vara smart att till exempel publicera kunskapsartiklar, guider och case studies – inte bara produktinformation eller mer ytligt informationsunderlag. Om innehållet dessutom är strukturerat på ett tekniskt korrekt sätt ökar möjligheterna att just dina svar lyfts upp vid en sökfråga.

Brist på länkar och trovärdighet

En välgjord webbplats med bra innehåll är grunden, men utan externa länkar från trovärdiga webbplatser kan det vara svårt att nå den auktoritet som behövs för ett toppresultat. Särskilt när det handlar om sökord och fraser med hög konkurrens. I dessa fall vill Google (och andra sökmotorer) se vad andra tycker om innehållet på din sida. Är det så bra att det omnämns på andra webbplatser? Länkar de till just ditt innehåll?

Inte tillräcklig uthållighet

Många ger upp för tidigt, du måste tänka över tid och hålla i. SEO är ett långsiktigt arbete där resultaten inte kommer över en natt. Det kräver en strategi, resurser och tålamod. Men strävan och löpande optimering ger resultat, så ge inte upp utan prioritera detta i era marknadsplaner och strategier.

Ge SEO en skjuts med betald annonsering

Har du testat sökannonsering? Organisk SEO är en långsiktig strategi för att bygga organiskt värde och stabil tillväxt, men man kan ofta behöva lite skjuts på vägen. Genom att kombinera det långsiktiga arbetet med betald annonsering som till exempel Google Ads kan man skapa snabba resultat på en kampanj. De två områdena drar nytta av varandra, om din landningssida för Google Ads är SEO-optimerad och erbjuder en bra användarupplevelse, kan det leda till ett högre kvalitetsresultat för annonsen, vilket i sin tur kan ge bättre rankning och lägre kostnad.

 

Image for Anna Leffler

Anna Leffler

Projektledare

Publicerad 2025-10-15