Förädla din årsredovisning
Visste du att en årsredovisning kan vara så mycket mer än just en redovisning av bolagets siffror det gångna året. Genom att addera exempelvis viktiga händelser, kundcase och personporträtt, så blir årsredovisningen ett tidsdokument och ett bra verktyg för att beskriva verksamheten och därmed sprida goodwill – med andra ord: ett bra sätt att stärka sitt varumärke.

En årsredovisning är en sammanfattning av ett företags räkenskaper och förvaltning under räkenskapsåret. Alla aktiebolag, samt vissa handelsbolag och ekonomiska föreningar, måste upprätta en årsredovisning. Alla svenska bolag måste dessutom upprätta årsredovisningen på svenska. Syftet med årsredovisningen är att ge en bild av företagets resultat och verksamhet, vilket ägare och intressenter såväl som investerare och kunder, kan använda för att göra en bedömning av företaget.
För att förhöja upplevelsen av sin årsredovisning och därmed göra den intressant för en bredare målgrupp (läs kunder, leverantörer, medarbetare med flera) tar många tillfället i akt att, utöver sifferformalian, även addera läsvärda artiklar i form av kundpresentationer, goda investeringar, samhällsnyttiga insatser och interna aktiviteter. Likaså kan man delge fakta och statistik, visste-du-att-information, presentation av personalen och sitt hållbarhetsarbete. Därmed tillhandahålls en betydligt mer intressant redovisning, som kan användas både internt och externt för att väcka intresse för företaget och på så vis locka till sig nya kunder och ny personal. Om detta görs över tid, så blir årsredovisningen också ett viktigt tidsdokument att förhålla sig till. Inte minst viktigt när tiden och åren springer iväg och ingen på företaget har koll på när man gjorde vad och hur.
Några som anammat upplägget med en mer fyllig och läsvärd årsredovisning är bland andra Bokab (ett av Kungälvs kommun helägt bolag med uppgift att bedriva markexploatering och därtill hörande markförvaltning), Alingsås Energi och Sparbanksstiftelsen Alingsås, som vi på mkmedia/svenssonmolin fått den äran att producera dessa publikationer åt under ett antal år. Nedan låter vi respektive ansvarig för bolagen svara på var sin fråga kring just detta faktum att man valt att lägga lite extra kraft på sin årsredovisning.
Varför har ni på Alingsås Energi valt att satsa lite extra på ett redaktionellt innehåll i er årsredovisning?
– För att vi tycker att det är ett bra sätt att sprida relevant och läsvärd information om vad som hänt på bolaget under det gångna året. Genom att tillföra ytterligare en dimension, så tror vi oss locka till ökad läsning och förståelse för vår verksamhet. Inte minst bland såväl våra redan anställda som potentiella medarbetare, kunder och leverantörer. Då vi producerat årsredovisningen på detta sätt under många år, blir det också ett viktigt tidsdokument för oss alla på bolaget.
Rickard Bern, VD Alingsås Energi
Hur använder ni i Sparbanksstiftelsen Alingsås årsredovisningen utöver att sprida faktiska bokslutssiffror till den innersta kretsen?
– För oss är det ett oerhört bra sätt att lyfta fram de projekt, de föreningar och organisationer, som vi är med och stöttar. Genom att beskriva vad pengarna går till, så kan vi på ett bra sätt förmedla vårt samhällsengagemang och att vi bidrar till den gemensamma samhällsnyttan. Vi vet också att de föreningar och organisationer, som får stöttning av oss blir stolta över att få medverka och påvisa vad man åstadkommer för den bygd man verkar i.
Anders Samuelsson, Verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen Alingsås
Vilka effekter och erfarenheter kan ni på Bokab i Kungälv dra genom er satsning på en fylligare årsredovisning?
– Vi upplever att många fler får en förståelse för vad vi på Bokab gör, dvs det blir en form av kvitto på att vi faktiskt bidrar till kommunens utveckling. Genom att sprida årsredovisningen till potentiella exploatörer och intressenter, så kan dessa ta del av hur likasinnade har gått till väga för att lyckas med sin etablering i Kungälv. Sedan är årsredovisningen ett bra dokument för nya politiker att snabbt och enkelt få en bild av vilka vi är, vad vi jobbar med och vad vi uppnått för resultat.
Lars Pettersson, VD Bokab
Om just du och ditt bolag är intresserad av att förädla er årsredovisning – tveka inte att ta kontakt med oss på mkmedia!

Per Svensson
Fler inlägg inom ämnet
Visualisera marknadsplanen med ett årshjul
Vid denna tid på året är vi nog många som har fullt upp med ...
Hur kommer du igång med content marketing?
Att komma igång med content marketing är inte alls så svårt ...
Content marketing: Konsten att berätta och engagera
Har du någonsin undrat hur dina favoritmärken verkar veta ex...