mk-akademin

Snabbscanna din digitala närvaro!

Var det ett tag sedan ni lanserade er webbplats? Då är det dags att göra en hälsokontroll! För er digitala närvaro är en just nu-status. Ert erbjudande uppdateras, målgruppens köpbeteende förändras och tekniken utvecklas – men märks det på er webbplats?

scanna webbplats

1. Hemsidan

Hemsidan är ofta navet i ditt företags marknadsföring. Det är också hemsidan som främst genererar synlighet på Google. Men hur uppdaterad är den?

Kanske känns bilderna gamla och texterna ouppdaterade. Kanske har det kommit nya smarta funktioner som din sida inte drar fördel av. Kanske laddar sidan för långsamt och buggar.

Mycket händer med en levande webbbplats över tid som påverkar både hur den rankar och hur den upplevs av besökaren. Det kan uppstå brutna länkar, bilder som publiceras kan var dåligt komprimerade, rubriker och titlar kan vara felaktiga eller dåligt sökmotoroptimerade. Utöver det gör bland andra Google löpande förändringar som kan påverka hemsidan negativt.

Så ta därför är det bra att med jämna mellanrum göra en statuscheck på sidan; gör den det vi vill att den ska göra?

Det kan vara värt att kika på användarupplevelsen i stort, innehållet, tekniken och hur väl sidans budskap och information möter upp besökare i olika stadier av sin kundresa.

Här har vi sammanställt ett antal frågor som du kan använda som utgångspunkt:

  • Det första som möter din besökare är ofta startsidan. Är budskapet tydligt?  Framgår det vad du erbjuder? Stämmer känslan och upplevelsen fortfarande överens med det du vill förmedla?
  • Finns det ett tydligt “nästa steg” på startsidan (kontakt, bokning etc)?
  • Har du något som drar vidare och skapar action på din webbplats (nedladdningsbara dokument, guider, en tävling etc)?
  • Är din hemsida fullt ut mobilanpassad? Gå igenom sidan på mobilen och kontrollera att sidan fungerar bra och ger en kvalitativ användarupplevelse.
  • Är din hemsida spårbar? Lägg in spårningskoder för Google Analytics, Facebook Pixel, LinkedIn Insight Tag etc för att samla underlag för förbättringar.
  • Är din hemsida tekniskt optimerad? Gör ett hastighetstest på sidan för att se hur den presterar.

2. Era sociala media-kanaler

Genom att finnas i sociala mediakanaler når du lättare din målgrupp, det är inget nytt. Förutom möjlighet att interagera med dina användare och kunder kan du utnyttja kanalerna både för löpande inlägg och annonsering. Det ger dessutom mer relevans för ditt varumärke online och kan ha inverkan på hur din webbplats rankar för olika termer och sökfrågor på Google.

Detta innebär inte att du ska finnas överallt, men du bör ha kontroll över de platser där du finns. Vilka kanaler har du? Hur ser du ut där? Är din företagsbeskrivning och dina kontaktuppgifter aktuella, finns det en tydlig röd tråd mellan hemsida, sociala medier och andra kanaler?

Så ta en titt!

3. Synlighet på Google – ta vara på möjligheterna

Hur väl rankar din webbplats på Google? Och vilka sökord är det viktigt att företaget har synlighet för? Gör en analys över hur din webbplats syns på Google och hur väl den rankar på de ord du önskar.

Utöver de ”vanliga” sökresultaten, finns det många andra sätt att öka företagets synlighet på Google. Du kan såklart använda Google Ads (en vetenskap i sig). Utöver det kan du optimera sajtens bilder för bildsökningar och dessutom optimera videos för YouTube så att deras synlighet ökar i videosök.

En annan viktig del av sökresultatet är ditt företags företagssida på Google. Se till att ha full kontroll över hur den ser ut och vilken information som visas där. Genom att använda Google My Business kan du styra hur ditt företag – och lokala kontor eller butiker – visas i Googles tjänster och ni syns bättre i både sök och kartor.

Kom ihåg att uppdatera uppgifterna om ditt företag exempelvis har bytt adress, öppettider eller telefonnummer. Det kan också vara bra att lägga upp  foton från din verksamhet för att ge besökaren en känsla av vilket företag du är. Genom ditt Google My Business-konto kan du dessutom svara på kundrecensioner, se till att svara på alla – både bra och dåliga!

4. Pressrum

Många företag använder tjänster för press och nyhetsflöden. Men hur ofta är du själv inne på själva pressrummet? Ta en titt på hur er verksamhet ser ut där. Är informationen uppdaterad och aktuell? Finns allt som pressen behöver på plats? Saknas något som era konkurrenter erbjuder?

 

Syns ert företag på fler ställen?

Idag kan vem som helst dela information om er och er verksamhet. Ni kan dyka upp i alltifrån trådar i online-forum till recensioner och bloggar. Ett sätt att få bättre koll på var ditt företag syns och nämns är att kartlägga vilka sidor som hänvisar besökare till din sajt. Det kan du enkelt göra bland annat i Google Analytics.

Testa även att Googla företaget och dess produkter eller tjänster. Vad får du för träffar? Kanske dyker ni upp på ett företagsregister eller i en samlingsportal där du glömt bort att ni är med. Ta en titt så att informationen på dessa sajter är uppdaterad och aktuell!

Image for Anna Leffler

Anna Leffler

Projektledare