mk-akademin

Svårt att hålla tempot i content-produktionen?

Content marketing är en viktig del av många företags marknadsföring. Men alla som jobbar inom området vet att det är en tuff utmaning att hålla sina kanaler aktuella och att löpande skapa innehåll som både är relevant och som skapar engagemang. Och inspirationen kan ibland kännas långt borta.

Så vad gör man för att hitta idéer på nytt innehåll, och var börjar man?

Utgå från målgruppens intresse

Att se utifrån och in och utgå från målgruppens intressen istället för dina egna kan vara en god start. Vad är målgruppen intresserade av? Vad har de nytta av? Vilket mediaformat föredrar de?

Större undersökningar bland målgruppen är en väg att gå, men det kräver både tid och resurser. Och har du inte den möjligheten så finns det flera alternativa vägar:

  • Analysera din statistik. Vad har fungerat tidigare? Vilka inlägg har haft många besökare och vilket innehåll har delats mest? Vad har gett likes och kommentarer? Se om det går att göra ytterligare på samma område utan att duplicera.
  • Ta hjälp av Google. Genom Googles egna verktyg har du möjligheten att få insikter om vad som är hett just nu. Bland annat finns Google Keyword Planner och Google Trends. Dessa verktyg hjälper dig att se vilka söktermer som trendar i din bransch just nu. Vilka ord använder konkurrenterna och vad söker målgruppen på? Genom att lägga in sökord som är relevanta för dig får du möjlighet till stor insyn och du tipsas i vilka områden som är intressanta att skapa content kring.
  • Fråga dina följare. Använd de sociala media kanaler du har och fråga dina följare vad vad de skulle vilja läsa mer om. Instagram Stories, Snapchat etc. är bra format för att ställa dessa frågor och att få snabba svar.
  • Ta hjälp av dina kollegor. Troligtvis är de som vet mest om din målgrupps intressen de som möter kunderna varje dag. Brainstorma med dina kollegor. Vad frågar kunderna mest om i supporten? Vad upplever säljarna är de största funderingarna? Samla de vanligaste frågorna i en “Tips & tricks”-lista eller en inspirerande guide.
  • Tjuvkika på andra. Vad gör andra i din bransch som är populärt? Inspireras och samla på dig idéer. På så sätt ser du vad din målgrupp verkar intressera sig av och gör något eget på detta.

Skapa en idébacklog

Ofta uppstår skrivkrampen när det är bråttom. När bloggen inte blivit uppdaterad på länge och senaste inlägget på LinkedIn gjordes för allt för många dagar sedan. Ta fram en backlog med idéer som du kan plocka fram när det är idétorka, som håller över tid. Kanske kan du till och med förbereda själva innehållet och bara publicera när det är aktuellt?

  • Intervjua en expert eller en kändis om ett relevant ämne eller nya rön.
  • Tips och tricks – Ditt företag har troligtvis månag kunskaper som kan delas. En guide över hur du kontrollerar dina vinterdäck ex blir relevant år efter år och fem-snabba tips inom det du gör ger både nytta och intresse hos målgruppen.
  • Använd gästbloggare. Kan du hitta en branschprofil som vill skriva ett inlägg, eller kanske finns det någon i personalen som vill vlogga?
  • Utnyttja temadagar under året. Temadagarna vet vi när det inträffar och innehållet kan förberedas i god tid. Utbudet är stort!
  • Använd statements från kunder. Kan du få dina kunder att vara med på en intervju? Att en kund berättar mer om sin upplevelser slår oftast högre än om du gör det. Kanske har de köpt ett nyckelfärdigt hus? Isåfall, vill de berätta om sin köpresa?
Image for Anna Leffler

Anna Leffler

Projektledare