mk-akademin

SMO: bli sökbar i sociala media

SEO är ett begrepp de flesta marknadsförare numera är vana vid. Men det finns ytterligare termer att gå vidare med som inte är lika väletablerade, trots att de funnits länge. En av dessa är SMO – Social Media Optimizaton. Vad innebär begreppet och varför bör det vara en del av din sociala media-strategi?

Vad är SMO, eller Social Media Optimization?

Kort sagt handlar SMO precis som SEO om sökmotoroptimering. Det går ut på att öka synligheten, få fler människor att organiskt besöka din sajt, stärka ditt varumärke och/eller få fler beställningar. Idag främst i din webbshop, men på nära sikt även köp direkt i kanalen som besökaren befinner sig.

Varför är det viktigt?

Många sociala medier är ju faktiskt sökmotorer och många använder dem för att söka information om ett företag, en produkt eller liknande. Många föredrar till och med SoMe före Google. Ett exempel är Youtube, som är den näst största sökmotorn i världen, något som man inte så ofta talar om. Ändå lägger många företag uteslutande sina söksatsningar på Google och hanterar de sociala kanalerna vid sidan om.

Hur ökar du din synlighet i sociala mediers sökmotorer?

Precis som i andra sökmotorer gäller det att ha en tydlig strategi, att följa den noggrant i varje inlägg och att alltid utgå ifrån att ge läsaren relevanta svar på de sökningar de gör.

Börja med att ha relevant innehåll

Se till att ditt innehåll på sociala medier är optimerat för just sociala media. Det ska vara relevant, engagerande och delbart. Så om du till exempel vill synas för sökordet “sjalar”, behöver dina inlägg på sociala medier inte bara vara relevanta till just den kanalens miljö, men även taggas och skrivas så att de hittas under det sökordet.

Fokusera på rätt söktermer

Söker du inredningsidéer? Kanske gör du det via Instagram på #köksinspiration? Eller söker du rakt av i Facebooks sökfunktion på “snickare i Göteborg”? Eller letar du dammsugare genom att söka användartester bland filmerna på Youtube? SMO bygger precis som SEO på nyckelord och söktermer. Sökningen sker i social mediernas sökmotorer genom hashtags, nyckelord och trendord. Välj relevanta hashtags, använd inte för många per inlägg och utvärdera dem löpande.

Utnyttja möjligheterna

Se till att dra nytta av och använda alla relevanta funktioner som finns på dina sociala medier, så att du hittas i sökmotorn. Använd platstaggar, hashtags och guides och testa dig fram för att hitta de sätt som fungerar bäst utifrån just din målgrupp och hur de interagerar på sociala medier.

Image for Anna Leffler

Anna Leffler

Projektledare