Om Sorbact
Sorbact är en svensk innovation som hjälper utbudet av sårförband till patienter i mer än 65 länder. Baserat på naturliga processer och fysiska interaktioner avlägsnar Sorbact bakterier på ett säkert sätt som förebygger och behandlar infektion utan att frisätta aktiva ämnen i såret.
Sorbact distribuerar dels egenvårdsprodukter mot konsumenter, men den största marknaden är vårdgivare. Vi har tidigare tagit fram en webbplats riktad mot just konsumenter, men inför uppdragets start saknades det helt en webbplats för Sorbact för vårdpersonal. Detta möjliggjorde att från grunden kunna arbeta med webbstrategi, innehållsplanering, UX-design och bästa tekniska lösning.
Om uppdraget
- Strategi
- Informationsstruktur
- Webbdesign
- Utveckling
- Analys
Team
- Fia – Designer
- Hannah – Designer
- Jenny – Utvecklare
- Henrik – Utvecklare
- Eva – Projektledare och strateg
- Jennie – Digital analytiker
Tydlighet framför allt
Sorbact och dess teknologi är kraftfull – ett budskap som genomsyrar bildval och tonalitet. Första intrycket är allt, och på landningssidan möts besökaren direkt av huvudbudskap och en intagande animation. Härifrån erbjuds besökaren väl valda ingångar till information som vänder sig till en målgrupp som är i olika stadier i sin kundresa.
Tydlig filtrering i produktguiden
Alla produkter har Sorbact-teknologin gemensam, men skiljer sig i övrigt vad gäller användningsområden. Vi tog därför fram en tydlig guide där användaren enkelt kan filtrera på sårtyp, mängd sårvätska, sårdjup och infektionsfas.
Användarvänlig kalkylator
För att på ett tydligt sätt kunna påvisa det ekonomiska värdet – men framförallt möjlighet att minska lidandet hos patient vid färre postoperativa sårinfektioner – togs två olika kalkylatorer fram.
De bygger på en randomiserad studie och fungerar optimalt både på mobil och på desktop. Den kan därmed stödja såväl säljare som att ge tydlig överblick för övriga besökare på sajten.
Ett enkelt säljstöd och tydlighet vid val av produkt
En tydlig presentation av Sorbact produktsortiment, användningsområde och instruktioner – tillsammans med sidans flexibilitet vad gäller användarens enhet – skapar ett säljverktyg som alltid finns tillgängligt.
Resultat & analys
För att löpande arbeta effektivt med webbplatsen, samt för en tydlig översikt av data för kund, tog vi i samband med utvecklingen av sidan även fram en skräddarsydd dashboard.
Via dashboarden vi bl.a. följa hur många besökare webbplatsen har, hur länge dom stannar och vilka sidor som är mest intressanta. Via beteendeanalyser kan vi se hur besökarna scrollar, klickar eller rör musen vilket leder till förändringsarbete för att öka användarvänligheten.