mk-akademin

Vilken sida är viktigast på din webbplats?

Att en webbplats är den viktigaste plattformen för ett företags marknadsföring och kommunikation håller de flesta med om. Men vilka av sidorna på webbplatsen är viktigast att lägga krut på? Och hur gör du dem bättre?

Det är lätt att utgå ifrån att de sidor som har flest besök eller slutliga konverteringar, i många fall köp, är viktigast. Men en enskild sida gör sällan hela jobbet själv. Genom att se på hela kundens köpresa får du en bredare bild av vad som är viktigt för kunden och hur du ska prioritera dina resurser. 

Startsidan – one page to rule them all?

Oavsett om man vill gå fullt så långt, så skulle nog de flesta säga att startsidan är den viktigaste sidan på webbplatsen. Det är i många fall här besökaren får sitt första intryck av ditt företag. Det är också härifrån den huvudsakliga navigationen görs och besökarna väljer vart de ska gå vidare. 

Hur förbättrar du startsidan?
  • Ta en ordentlig funderare på kundens köpresa och orsaken till deras besök på din webbplats. Vet du vad de letar efter? Vet de vad de letar efter? Vet de vilka ni är? 
  • Har ni Google Analytics på plats kan ni få mycket användbar information därigenom och få mer kunskap om vem besökaren är, vad de gör och om de är återkommande eller nya.
  • Med hjälp av beteendeanalyser genom diverse verktyg kan ni få en tydlig bild av hur besökaren klickar och rör musen på sidan.
  • Prioritera innehållet och lyft upp det som är absolut viktigast och säkerställ att besökarna vet hur de ska navigera vidare på sidan.

Specifik landningssida för enskild kampanj

Att skapa specifika landningssidor för kampanjer är viktigt ur ett marknadsföringsperspektiv. Det är till dessa kampanjsidor som kampanjtrafik riktas och det är där man önskar ta besökaren mot konvertering. Man kan därför ha flera landningssidor, optimerade för specifika målgrupper eller kampanjer.

Hur förbättrar du dina landningssidor?
  • Börja med att sätta mål i ditt analysverktyg och mät hur väl de uppfylls genom att följa besökaren från kampanj till landningssida, och vidare till konvertering. Har du gjort allt rätt eller finns det något du kan förändra och förbättra?  
  • Med hjälp av Facebook Pixel kan du följa din besökare från annonsen och återannonsera (remarketing)  för de potentiella kunder som inte genomförde något köp. Tänk dock på att Apple i och med IOS14 försvårat retargeting till Iphone-användare av integritetsskäl. 
  • Se till att sidan inte blir en dead-end, utan ser till att dina besökare slussas vidare mot den konvertering ni önskar eller att de får ta del av liknande innehåll som kan intressera dem.

Beställningssidan / köpsidan

För den som säljer produkter på webben ligger fokus ofta på sidan som slutligt konverterar till köp. Köpsidan är en sida som innehåller flera olika moment och som ställer krav på användaren för att köpet ska kunna genomföras.

På köpsidan är det viktig att varje steg i köpet är väloljat. Praktiska detaljer kring produktinformation och köpvillkor måste framgå tydligt, kunduppgifter ska vara enkla att fylla i, och betallösningen ska vara den bästa för kunden. Men även de mjuka värdena – känns det tryggt att genomföra köpet eller finns det en osäkerhetsfaktor?

Hur förbättrar du din köpsida?
  • Går köpprocessen så smidigt som man kan önska? Köpsidan är en av de sidor som optimeras steg för steg för att minimera avhopp. Detta kan man göra genom praktiska användartester eller beteendeanalyser via verktyg som visar hur besökaren klickar och rör musen och därav se var i processen eventuella avhopp sker
  • Utvärdera köpprocessen på olika enheter, särskilt på mobil. Testa själv att genomföra köpet den vägen och säkerställ att upplevelsen är samma som på din dator.

Erbjudandesidan

För företag som säljer sällanköpsprodukter eller dyrare produkter överlag ser köpresan ofta radikalt annorlunda ut än för de mer snabbköpta produkterna. Man utvärderar, läser på och inspireras, ofta flera gånger, och diskuterar med andra innan man går vidare mot köp, i vissa fall i en fysisk butik eller hos återförsäljare. 

Hur förbättrar du din erbjudandesida?
  • Har sidan den nivå på innehåll som köparen eftersöker? Analysera besökarnas beteende och utvärdera ditt innehåll. Hur länge stannar de på sidan, hur klickar de sig vidare? Vad söker de? 
  • Kan du med hjälp av delning, spara-funktioner eller liknande underlätta för besökaren att komma ihåg sina favoritprodukter?
  • Har sidan någon lead-insamling? Om inte köp finns direkt på webbplatsen, fundera på hur du kan samla leads för att stötta er försäljning. Kan du lägga till en intresseanmälan, möjliggöra beställning av ytterligare information eller erbjuda nedladdning av e-bok, rabattkod eller liknande för att fånga leads och följa upp besöket?

Sidan med flest besökare

Att en sida har mycket besök är ofta ett tecken på att den har ett bra innehåll som intresserar eller är relevant av olika skäl. Ofta visar ett högt besökarantal på en enskild sida att den har ett innehåll som delas och sprids, kanske via ett nyhetsbrev, sociala kanaler och liknande, eller att den rankar högt på ett populärt begrepp på Google.

Sidan är kanske inte den viktigaste på er webbplats, men kan ha en betydande funktion i att dra in besökare och leda dem vidare till andra sidor som ni vill att de ska besöka.

Hur förbättrar du din mest välbesökta sida?
  • Se på varför just denna sida sticker ut. Hur har besökarna hittat dit och varför? Se på statistiken varifrån de kommer och utnyttja kunskapen till att skapa liknande innehåll.
  • Stannar besökarna kvar eller vänder de i dörren? För att få en bild av relevansen i besöken kan man se på exempelvis bounce rate (besökare som enbart besöker denna sida och sedan lämnar er webbplats). Eller se på besökarens tid på sidan; läser de innehållet eller vänder de direkt för att de upptäckt att de hamnat fel? 
  • Om besökaren är relevant och den du vill ska besöka sidan – hur kan du leda besökaren vidare? Kanske kan du tipsa om liknande innehåll eller rekommendera hen att prenumerera på nyheter, erbjudanden eller liknande? 
Image for Anna Leffler

Anna Leffler

Projektledare

Hej!

På mkmedia.se använder vi cookies för att förbättra användarupplevelsen och optimera vår sajt. Du kan själv styra vilka cookies som får användas och kan återkalla ditt samtycke när som helst. Gör dina val nedan eller klicka på ”Godkänn alla” för att ge samtycke till samtliga syften.

För att vi ska kunna spara dina val av cookies placeras öven "nödvändiga cookies" som inte kräver ditt samtycke. Se cookiepolicy här. Placeringen av cookies innebär dessutom att vi behandlar dina personuppgifter. Se integritetspolicy här.

mk cookie policy

Ditt samtycke gäller domänen: mkmedia.se
Cookiepolicyn uppdaterades senast: 2022-05-30

mk integritetspolicy

Visa detaljer om cookies som används på vår hemsida

Nödvändiga cookies behövs för att för att webbplatsens grundläggande funktioner ska fungera korrekt och för att vi ska kunna spara ditt val av cookies.

  • selected_cookies

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • cookies_set

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

Marknadsföringscookies används för att spåra besökare på webbplatsen. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för den enskilda användaren och därmed vara mer värdefulla för utgivare och tredjepartsannonsörer.

  • _fbp

    Syfte: Används för att lagra och spåra besök över webbplatser.
    Utfärdas av: Facebook
    Livslängd: 3 månader

    Domän:mkmedia.se

Statistiska cookies hjälper webbplatsens ägare att förstå hur besökare interagerar med webbsidan genom att samla in och rapportera dessa uppgifter.

  • _hjIncludedInSessionSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sessionsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjTLDTest

    Syfte: Används för att kontrollera om cookies kan laddas på webbplatsen och tas bort kort därefter.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän:mkmedia.se

  • _ga

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 2 år

    Domän:mkmedia.se

  • _gid

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 dag

    Domän:mkmedia.se

  • _gat

    Syfte: Används för att läsa och filtrera förfrågningar från bots. Om Google Analytics distribueras via Google Tag Manager kommer denna cookie att heta _dc_gtm_.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 minut

    Domän:mkmedia.se

  • _hjid

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • _hjSession{site_id}

    Syfte: En cookie som innehåller aktuell sessionsdata.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjSessionUser{site_id}

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • _hjIncludedInPageviewSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sidvisningsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjAbsoluteSessionInProgress

    Syfte: Används för att lagra unika besök.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

På webbplatsen mkmedia.se använder vi så kallade cookies för att analysera hur vår hemsida används i syfte att optimera och förbättra hemsidan. Du väljer själv om du vill ge samtycke till vårt användande av cookies och kan när som helst ändra användandet av cookies genom att klicka här.

Mkmedia AB ansvarar för placering av cookies på hemsidan och är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter som samlas in av dessa. För mer information om vår behandling av dina personuppgifter, se vår integritetspolicy.

Vad är cookies?

En cookie är en liten textfil som placeras på din enhet (dator/mobil/surfplatta som har tillgång till internetuppkoppling) av hemsidan du besöker – om du ger samtycke till detta. Cookien kan till exempel känna igenom dig som användare när du besöker vår webbplats och gör det möjligt att komma ihåg viktig information som gör ditt besök bekvämare och ger en förbättrad användarupplevelse. Cookies är så kallade passiva filer som inte kan sprida farlig programvara eller virus på din mobila enhet eller dator.

Det finns två typer av cookies, permanenta cookies och sessionscookies. På mkmedia.se använder vi både permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies sparas som en fil på datorn under en viss tid tills servern som placerat dem, eller du som besökare väljer att radera dem. Sessionscookies lagras temporärt när du som besökare är inne på hemsidan och försvinner när du stänger din webbläsare.

Cookies kan även delas upp i förstahandscookies och trejdeparscookies. Förstahandscookies placeras av hemsidan du besöker medan tredjepartscookies placeras av en annan webbplats. På mkmedia.se använder vi både förstahanscookies och tredjepartscookies.

Hur du undviker cookies

När du besöker vår webbplats kan du neka till alla eller vissa typer av cookies. Du kan även återkalla eller ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka här.

Du kan även blockera cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Då kommer din webbläsare automatiskt neka till cookies eller informera dig när en hemsida begär att få lagra cookies.

Efter ditt besök kan du granska och radera de permanenta cookies som har lagrats i din webbläsare. I listan nedan ser du namnet på de cookies mkmedia.se sparar så att du enkelt kan identifiera dem.

Här hittar du mer information om hur du hanterar cookies i din webbläsare:

Cookies som används av tredje part

På mkmedia.se kan det finnas innehåll som bäddas in från YouTube. YouTube placerar cookies i din webbläsare när du besöker youtube.com eller när du trycker på inbäddat innehåll från YouTube som finns på vår hemsida. Mkmedia kan inte styra över dessa cookies eller de personuppgifter och information som kan komma att samlas in. Mkmedia använder inte de tjänster för riktad marknadsföring som erbjuds av YouTube. Därmed behöver du som användare kontrollera YouTubes hemsida för att få ytterligare information om hur de hanterar cookies, vilken information de samlar in och hur du kan ta bort eventuella tredjepartscookies.

Cookies som används på mkmedia.se

Nödvändiga cookies behövs för att för att webbplatsens grundläggande funktioner ska fungera korrekt och för att vi ska kunna spara ditt val av cookies.

  • selected_cookies

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • cookies_set

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

Marknadsföringscookies används för att spåra besökare på webbplatsen. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för den enskilda användaren och därmed vara mer värdefulla för utgivare och tredjepartsannonsörer.

  • _fbp

    Syfte: Används för att lagra och spåra besök över webbplatser.
    Utfärdas av: Facebook
    Livslängd: 3 månader

    Domän:mkmedia.se

Statistiska cookies hjälper webbplatsens ägare att förstå hur besökare interagerar med webbsidan genom att samla in och rapportera dessa uppgifter.

  • _hjIncludedInSessionSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sessionsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjTLDTest

    Syfte: Används för att kontrollera om cookies kan laddas på webbplatsen och tas bort kort därefter.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän:mkmedia.se

  • _ga

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 2 år

    Domän:mkmedia.se

  • _gid

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 dag

    Domän:mkmedia.se

  • _gat

    Syfte: Används för att läsa och filtrera förfrågningar från bots. Om Google Analytics distribueras via Google Tag Manager kommer denna cookie att heta _dc_gtm_.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 minut

    Domän:mkmedia.se

  • _hjid

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • _hjSession{site_id}

    Syfte: En cookie som innehåller aktuell sessionsdata.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjSessionUser{site_id}

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • _hjIncludedInPageviewSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sidvisningsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjAbsoluteSessionInProgress

    Syfte: Används för att lagra unika besök.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

1. Inledning

1.1 Din integritet är viktig för oss. Beställningen av Tjänsten täcks av vår personuppgiftspolicy som redogör för hur MK Media Produktion AB (556920-0693) (“Bolaget”) samlar in uppgifter från dig (“Kunden”), samt hur denna information behandlas och skyddas.

1.2 Denna personuppgiftspolicy gäller för all hantering av personuppgifter som blir aktuell vid kontakt med bolaget.

1.3 Bolaget är personuppgiftsansvariga för dina personuppgifter och behandlar dessa i enlighet med tillämpliga dataskyddsregler.

2. Inhämtning och hantering av personuppgifter

2.1 Bolaget inhämtar och hanterar personuppgifter i syfte att kunna tillhandahålla Tjänsten på ett adekvat och effektivt sätt. Insamling av personuppgifter sker för att kunna fullgöra beställningen av Tjänsten.

2.2 Personuppgifter kan också behandlas för att rapportera adekvat information till myndigheter som behövs för att uppfylla Bolagets juridiska skyldigheter.

2.3 Bolaget har rätt att lagra personuppgifter på platser som står utom Bolagets direkta kontroll, till exempel på servrar eller databaser som är samlokaliserade webbhotell.

2.4 Bolagets rättsliga grund för att hantera personuppgifter är följande: – Genom att Kunden godkänner offerten/uppdraget ingår Kunden ett bindande avtal med Bolaget. I samband med att Kunden genomför en beställning samtycker denne även till Bolagets hantering av personuppgifter. – Bolaget samlar in och lagrar personuppgifter för att uppfylla vissa rättsliga skyldigheter, till exempel redovisningsskyldighet.

3. Hur inhämtning av personuppgifter sker

3.1 I samband med Kundens beställning av Tjänsten kommer Kundens namn, telefonnummer, adress och e-postadress hanteras och lagras i syfte att kommunicera direkt med Kunden.

4. Lagring av personuppgifter

4.1 Kontaktinformation: Bolaget lagrar kontaktinformation i form av namn, telefonnummer, adress och e-post.

4.2 Faktureringsinformation: Bolaget lagrar faktureringsinformation till Kunden som denne tillhandahåller Bolaget vid beställning av Tjänsten. De faktureringsuppgifter som kommer att lagras är Kundens namn, organisationsnummer, ett referensnamn, en adress, samt en mailadress dit fakturan kommer skickas.

5. Kundens skyldigheter

5.1 Kund ansvarar för att de uppgifter som lämnas till Bolaget är korrekta.

6. Kundens rättigheter

6.1 Kund har rätt att återkalla sitt samtycke. Återkallande av samtycke ska ske skriftligen till Bolaget.

6.2 Kunden har rätt att begära ut information om de uppgifter Bolaget har lagrat om Kunden. En sådan begäran från Kunden ska vara skriftlig.

6.3 Är de registrerade uppgifterna felaktiga och/eller ofullständiga har Kunden rätt att få dessa korrigerade eller raderade.

6.4 Kunden har rätt att få ut Bolagets kontaktuppgifter. Har en tredje part åtkomst till uppgifterna, har Kunden även rätt att få kontaktuppgifter till den tredje parten.

7. Tiden för lagring av personuppgifter

7.1 Bolaget förbehåller sig rätten att bevara personuppgifterna registrerade så länge som det är nödvändigt för att Bolaget ska kunna fullgöra, tillhandahålla och utveckla Tjänsten.

7.2 Data såsom betalningsmetod, produktdata och eventuell betalningsreferens till externa betalningssystem kan fortfarande sparas anonymt för statistik och för att kunna ge återbetalningar vid t.ex. Klagomål.

7.3 Efter att Tjänsten är slutförd har Bolaget rätt att använda de registrerade uppgifterna i redovisnings – och marknadsföringssyfte, såvida inte Kunden önskar att få uppgifterna raderade. I sådana fall skall Bolaget radera uppgifterna.

8. Tredjeparts användning av personuppgifter

8.1 Bolaget kan komma att dela dina personuppgifter till tredje part i syfte att fullgöra Tjänsten.

9. Ansvarsbegränsningar

9.1 Bolaget ansvarar inte för de personuppgifter kopplade till Kunden som delas av tredje part.

10. Uppdatering av personuppgiftspolicy

10.1 Från tid till annan kan ändring komma att ske i denna personuppgiftspolicy. Bolaget kommer att meddela Kunden om eventuella ändringar i denna policy i enlighet med vad som krävs enligt lag. Bolaget kommer också att lägga upp en uppdaterad policy på Bolagets hemsida (www.mkmedia.se). Vänligen besök hemsidan regelbundet för uppdateringar.

11. Kontaktuppgifter

11.1 Om kunden skulle ha några frågor angående hanteringen av personuppgifter eller ovanstående villkor kan kunden använda följande kontaktinformation för att ta kontakt med bolaget.

mkmedia produktion ab
Gamla Almedalsvägen 3
SE 412 63 Göteborg
info@mkmedia.se
Tel +46 31 83 42 40

pixelcapival: 7F5F8 FacebookAds\Object\ServerSide\EventResponse Object ( [container:protected] => Array ( [events_received] => 1 [messages] => Array ( ) [fbtrace_id] => A_ODv9HCNgGF8ozg0KZTHbC ) )