mk-akademin

Så skapar du en engagerande presentation

Ett föredrag i form av föreläsning, pitch deck, produkt- och företagspresentation eller en bid defence. En presentation kan ha otaliga syften och är ett fantastiskt redskap för att attrahera, engagera och få med dig dina åskådare. Om presentationen utformas på rätt sätt.

Oavsett syftet med ditt föredrag vill du att åskådaren lyssnar och tar till sig det du vill säga. Vare sig syftet är att sälja eller informera vill du skapa engagemang. Och medan grunden till ett riktigt bra föredrag faktiskt ligger i det du säger och hur du säger det, är en väl utformad visuell presentation ett riktigt bra hjälpmedel som kan lyfta ditt föredrag till nästa nivå.

Särskilj vad du säger och vad du visar

Det finns så mycket du vill säga, vi förstår. Och det ska du! Däremot bör du vara selektiv med vad du faktiskt visar på skärmen. Undvik plottriga slides med för många figurer, långa textstycken eller punktlistor med otaliga rader. Vad är essensen, nyckeltalen, USP:arna kring det du säger? Lyft dessa, och förenkla det du kan!

  • Åskådaren kan inte ta in för mycket information på en och samma gång. Kognitiv belastning gör snarare att hen inte kan ta in något alls.
  • Du pratar. Om åskådaren samtidigt måste läsa mycket text i din slide tappar hen antingen fokus eller intresse.
  • Din presentation är ditt bildstöd, inte ditt manus. Använd istället anteckningsfältet för att hålla dina stödord.

Sedan finns det de tillfällen då en presentation används som efterlämningsmaterial, och du därför tänker att presentationen måste innehålla alla de där bilderna, diagrammen, textstyckena och massiva punktlistorna. Men då uppmuntrar vi istället till att ta fram ett separat material, digitalt eller i tryckt format.

 

Arbeta med det visuella

Olika målgrupper har olika preferenser och är kanske vana vid att ta del av viss info på ett visst sätt. Ett föredrag för en läkarkår ser rimligtvis inte likadan ut som en produktpresentation för en inköpare. Däremot finns det mycket basfakta i hur vi människor generellt fungerar, och detta kan du lägga som grund i din presentation, oavsett publik.

Det finns några enkla knep för att hålla uppe åskådarens fokus:

  • Bilder engagerar. Använd detta för att förtydliga/komplettera ditt budskap. Bilder måste inte vara rakt av avbildande, tänk även metaforiskt/visionärt!
  • Skapa dynamik och bryt av ev. monotoni för genom att ”väcka” åskådaren och hålla hen uppmärksam på ditt föredrag. Lägg t.ex. in en slide med helbild, citat eller inverterad text på en mörk bakgrund eller liknande för skapa variation.
  • Max 7 punkter på en slide. Om du behöver visa mer, dela hellre upp informationen på flera slides.
  • Använd animationer. Genom att lägga på subtila animationer kan du öka den visuella effekten och förhöja upplevelsen.

 

Hur ska du tänka, grafiskt?

  • Variera dina slides, men begränsa dig ett fåtal mallsidor vad gäller layout för att hålla en röd tråd genom presentationen och igenkänning i formen.
  • Var noga med att innehållet linjerar genom slides och att objekten placeras konsekvent. En välgjord presentation där rubriker och andra objekt ligger på sin plats ser proffsigt ut och skapar trovärdighet.
  • Placera logotypen på intro- och outroslide, endast. Åskådaren minns förhoppningsvis vilken organisation du kommer från, så skippa logotypen på resterande slides. Den tar värdefull yta i anspråk.
  • Använd bilder av god bildkvalitet. Små och pixliga bilder försämrar intrycket.

 

 

Som nämnt tidigare är det du som presentatör, som genom din presentationsteknik, skapar ett bra föredrag – presentationen bör ses som ett verktyg. Men genom att skala av och genomtänkt arbeta med ditt innehåll kan du skapa en presentation som är lätt för åskådaren att ta till sig. Vinsten kan då bli förhöjt förtroende för dig, ett budskap som lättare når fram och förhoppningsvis att målet med föredraget uppnås.

Lycka till!

Image for Hannah Pehrson

Hannah Pehrson

Designer

Hej!

På mkmedia.se använder vi cookies för att förbättra användarupplevelsen och optimera vår sajt. Du kan själv styra vilka cookies som får användas och kan återkalla ditt samtycke när som helst. Gör dina val nedan eller klicka på ”Godkänn alla” för att ge samtycke till samtliga syften.

För att vi ska kunna spara dina val av cookies placeras även "nödvändiga cookies" som inte kräver ditt samtycke. Se cookiepolicy här. Placeringen av cookies innebär dessutom att vi behandlar dina personuppgifter. Se integritetspolicy här.

mk cookie policy

Ditt samtycke gäller domänen: mkmedia.se
Cookiepolicyn uppdaterades senast: 2022-11-09

mk integritetspolicy

Visa de cookies som används på vår hemsida

Nödvändiga cookies behövs för att för att webbplatsens grundläggande funktioner ska fungera korrekt och för att vi ska kunna spara ditt val av cookies.

  • selected_cookies

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän: mkmedia.se

  • cookies_set

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän: mkmedia.se

Marknadsföringscookies används för att spåra besökare på webbplatsen. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för den enskilda användaren och därmed vara mer värdefulla för utgivare och tredjepartsannonsörer.

  • _fbp

    Syfte: Används för att lagra och spåra besök över webbplatser.
    Utfärdas av: Facebook
    Livslängd: 3 månader

    Domän: mkmedia.se

Statistiska cookies hjälper webbplatsens ägare att förstå hur besökare interagerar med webbsidan genom att samla in och rapportera dessa uppgifter.

  • _hjIncludedInSessionSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sessionsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: mkmedia.se

  • _hjTLDTest

    Syfte: Används för att kontrollera om cookies kan laddas på webbplatsen och tas bort kort därefter.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän: mkmedia.se

  • _ga

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 2 år

    Domän: mkmedia.se

  • _gid

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 dag

    Domän: mkmedia.se

  • _gat

    Syfte: Används för att läsa och filtrera förfrågningar från bots. Om Google Analytics distribueras via Google Tag Manager kommer denna cookie att heta _dc_gtm_.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 minut

    Domän: mkmedia.se

  • _hjid

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän: mkmedia.se

  • _hjSession{site_id}

    Syfte: En cookie som innehåller aktuell sessionsdata.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: mkmedia.se

  • _hjSessionUser{site_id}

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän: mkmedia.se

  • _hjIncludedInPageviewSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sidvisningsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: mkmedia.se

  • _hjAbsoluteSessionInProgress

    Syfte: Används för att lagra unika besök.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: mkmedia.se

På webbplatsen mkmedia.se använder vi så kallade cookies för att analysera hur vår hemsida används i syfte att optimera och förbättra hemsidan. Du väljer själv om du vill ge samtycke till vårt användande av cookies och kan när som helst ändra användandet av cookies genom att klicka här.

Mkmedia AB ansvarar för placering av cookies på hemsidan och är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter som samlas in av dessa. För mer information om vår behandling av dina personuppgifter, se vår integritetspolicy.

Vad är cookies?

En cookie är en liten textfil som placeras på din enhet (dator/mobil/surfplatta som har tillgång till internetuppkoppling) av hemsidan du besöker – om du ger samtycke till detta. Cookien kan till exempel känna igenom dig som användare när du besöker vår webbplats och gör det möjligt att komma ihåg viktig information som gör ditt besök bekvämare och ger en förbättrad användarupplevelse. Cookies är så kallade passiva filer som inte kan sprida farlig programvara eller virus på din mobila enhet eller dator.

Det finns två typer av cookies, permanenta cookies och sessionscookies. På mkmedia.se använder vi både permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies sparas som en fil på datorn under en viss tid tills servern som placerat dem, eller du som besökare väljer att radera dem. Sessionscookies lagras temporärt när du som besökare är inne på hemsidan och försvinner när du stänger din webbläsare.

Cookies kan även delas upp i förstahandscookies och trejdeparscookies. Förstahandscookies placeras av hemsidan du besöker medan tredjepartscookies placeras av en annan webbplats. På mkmedia.se använder vi både förstahanscookies och tredjepartscookies.

Hur du undviker cookies

När du besöker vår webbplats kan du neka till alla eller vissa typer av cookies. Du kan även återkalla eller ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka här.

Du kan även blockera cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Då kommer din webbläsare automatiskt neka till cookies eller informera dig när en hemsida begär att få lagra cookies.

Efter ditt besök kan du granska och radera de permanenta cookies som har lagrats i din webbläsare. I listan nedan ser du namnet på de cookies mkmedia.se sparar så att du enkelt kan identifiera dem.

Här hittar du mer information om hur du hanterar cookies i din webbläsare:

Cookies som används av tredje part

På mkmedia.se kan det finnas innehåll som bäddas in från YouTube. YouTube placerar cookies i din webbläsare när du besöker youtube.com eller när du trycker på inbäddat innehåll från YouTube som finns på vår hemsida. Mkmedia kan inte styra över dessa cookies eller de personuppgifter och information som kan komma att samlas in. Mkmedia använder inte de tjänster för riktad marknadsföring som erbjuds av YouTube. Därmed behöver du som användare kontrollera YouTubes hemsida för att få ytterligare information om hur de hanterar cookies, vilken information de samlar in och hur du kan ta bort eventuella tredjepartscookies.

Cookies som används på mkmedia.se

Nödvändiga cookies behövs för att för att webbplatsens grundläggande funktioner ska fungera korrekt och för att vi ska kunna spara ditt val av cookies.

  • selected_cookies

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän: mkmedia.se

  • cookies_set

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän: mkmedia.se

Marknadsföringscookies används för att spåra besökare på webbplatsen. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för den enskilda användaren och därmed vara mer värdefulla för utgivare och tredjepartsannonsörer.

  • _fbp

    Syfte: Används för att lagra och spåra besök över webbplatser.
    Utfärdas av: Facebook
    Livslängd: 3 månader

    Domän: mkmedia.se

Statistiska cookies hjälper webbplatsens ägare att förstå hur besökare interagerar med webbsidan genom att samla in och rapportera dessa uppgifter.

  • _hjIncludedInSessionSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sessionsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: mkmedia.se

  • _hjTLDTest

    Syfte: Används för att kontrollera om cookies kan laddas på webbplatsen och tas bort kort därefter.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän: mkmedia.se

  • _ga

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 2 år

    Domän: mkmedia.se

  • _gid

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 dag

    Domän: mkmedia.se

  • _gat

    Syfte: Används för att läsa och filtrera förfrågningar från bots. Om Google Analytics distribueras via Google Tag Manager kommer denna cookie att heta _dc_gtm_.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 minut

    Domän: mkmedia.se

  • _hjid

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän: mkmedia.se

  • _hjSession{site_id}

    Syfte: En cookie som innehåller aktuell sessionsdata.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: mkmedia.se

  • _hjSessionUser{site_id}

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän: mkmedia.se

  • _hjIncludedInPageviewSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sidvisningsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: mkmedia.se

  • _hjAbsoluteSessionInProgress

    Syfte: Används för att lagra unika besök.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: mkmedia.se

1. Inledning

1.1 Din integritet är viktig för oss. Beställningen av Tjänsten täcks av vår personuppgiftspolicy som redogör för hur MK Media Produktion AB (556920-0693) (“Bolaget”) samlar in uppgifter från dig (“Kunden”), samt hur denna information behandlas och skyddas.

1.2 Denna personuppgiftspolicy gäller för all hantering av personuppgifter som blir aktuell vid kontakt med bolaget.

1.3 Bolaget är personuppgiftsansvariga för dina personuppgifter och behandlar dessa i enlighet med tillämpliga dataskyddsregler.

2. Inhämtning och hantering av personuppgifter

2.1 Bolaget inhämtar och hanterar personuppgifter i syfte att kunna tillhandahålla Tjänsten på ett adekvat och effektivt sätt. Insamling av personuppgifter sker för att kunna fullgöra beställningen av Tjänsten.

2.2 Personuppgifter kan också behandlas för att rapportera adekvat information till myndigheter som behövs för att uppfylla Bolagets juridiska skyldigheter.

2.3 Bolaget har rätt att lagra personuppgifter på platser som står utom Bolagets direkta kontroll, till exempel på servrar eller databaser som är samlokaliserade webbhotell.

2.4 Bolagets rättsliga grund för att hantera personuppgifter är följande: – Genom att Kunden godkänner offerten/uppdraget ingår Kunden ett bindande avtal med Bolaget. I samband med att Kunden genomför en beställning samtycker denne även till Bolagets hantering av personuppgifter. – Bolaget samlar in och lagrar personuppgifter för att uppfylla vissa rättsliga skyldigheter, till exempel redovisningsskyldighet.

3. Hur inhämtning av personuppgifter sker

3.1 I samband med Kundens beställning av Tjänsten kommer Kundens namn, telefonnummer, adress och e-postadress hanteras och lagras i syfte att kommunicera direkt med Kunden.

4. Lagring av personuppgifter

4.1 Kontaktinformation: Bolaget lagrar kontaktinformation i form av namn, telefonnummer, adress och e-post.

4.2 Faktureringsinformation: Bolaget lagrar faktureringsinformation till Kunden som denne tillhandahåller Bolaget vid beställning av Tjänsten. De faktureringsuppgifter som kommer att lagras är Kundens namn, organisationsnummer, ett referensnamn, en adress, samt en mailadress dit fakturan kommer skickas.

5. Kundens skyldigheter

5.1 Kund ansvarar för att de uppgifter som lämnas till Bolaget är korrekta.

6. Kundens rättigheter

6.1 Kund har rätt att återkalla sitt samtycke. Återkallande av samtycke ska ske skriftligen till Bolaget.

6.2 Kunden har rätt att begära ut information om de uppgifter Bolaget har lagrat om Kunden. En sådan begäran från Kunden ska vara skriftlig.

6.3 Är de registrerade uppgifterna felaktiga och/eller ofullständiga har Kunden rätt att få dessa korrigerade eller raderade.

6.4 Kunden har rätt att få ut Bolagets kontaktuppgifter. Har en tredje part åtkomst till uppgifterna, har Kunden även rätt att få kontaktuppgifter till den tredje parten.

7. Tiden för lagring av personuppgifter

7.1 Bolaget förbehåller sig rätten att bevara personuppgifterna registrerade så länge som det är nödvändigt för att Bolaget ska kunna fullgöra, tillhandahålla och utveckla Tjänsten.

7.2 Data såsom betalningsmetod, produktdata och eventuell betalningsreferens till externa betalningssystem kan fortfarande sparas anonymt för statistik och för att kunna ge återbetalningar vid t.ex. Klagomål.

7.3 Efter att Tjänsten är slutförd har Bolaget rätt att använda de registrerade uppgifterna i redovisnings – och marknadsföringssyfte, såvida inte Kunden önskar att få uppgifterna raderade. I sådana fall skall Bolaget radera uppgifterna.

8. Tredjeparts användning av personuppgifter

8.1 Bolaget kan komma att dela dina personuppgifter till tredje part i syfte att fullgöra Tjänsten.

9. Ansvarsbegränsningar

9.1 Bolaget ansvarar inte för de personuppgifter kopplade till Kunden som delas av tredje part.

10. Uppdatering av personuppgiftspolicy

10.1 Från tid till annan kan ändring komma att ske i denna personuppgiftspolicy. Bolaget kommer att meddela Kunden om eventuella ändringar i denna policy i enlighet med vad som krävs enligt lag. Bolaget kommer också att lägga upp en uppdaterad policy på Bolagets hemsida (www.mkmedia.se). Vänligen besök hemsidan regelbundet för uppdateringar.

11. Kontaktuppgifter

11.1 Om kunden skulle ha några frågor angående hanteringen av personuppgifter eller ovanstående villkor kan kunden använda följande kontaktinformation för att ta kontakt med bolaget.

mkmedia produktion ab
Gamla Almedalsvägen 3
SE 412 63 Göteborg
info@mkmedia.se
Tel +46 31 83 42 40