See -> Think -> Do -> Care – modellen
Ta fram en strategi för hela kundresan med See, Think, Do, Care modellen

STDC-Modellen, vad är det?
See, Think, Do, Care-modellen, eller STDC-modellen är en välanvänd marknadsföringsmodell utvecklad av den framgångsrike Google-entreprenören och författaren Avinash Kaushik.
STDC-Modellen syftar till att sätta kunden och dennes behov i fokus och erbjuda något för alla kunder eller besökare, oavsett var i köpresan de befinner sig – från potentiella kunder till återkommande stammisar.
Modellen är ett bra verktyg oavsett om du skapar innehåll till hemsidan eller om du gör digital marknadsföring. Ofta läggs mycket fokus på att nå personer som är redo att köpa på direkten. I en vanlig e-handel så brukar det vara ungefär 3% av alla besökare som är redo att genomföra ett köp och således är i Do-fasen.
Om du inte har en plan för att nå målgruppen i de andra köpfaserna, så kan alltså 97% av kommunikationen mot målgruppen ha fel tonalitet och innehåll och du kan gå miste om en chans att starta en relation med en potentiell kund.
Så funkar det
Grundidén med STDC-modellen är att du delar in dina kunder i fyra olika grupper; See, Think, Do och Care, en för varje del i köpresan. Här kommer ett exempel. Vi tänker oss att vi har ett företag som säljer Skor online.
See
Denna fasen riktar sig till alla personer som kan tänka sig att köpa skor någon gång. De har inte något köpintresse ännu men kanske kommer att få ett. Denna delen handlar om att bygga ett starkt varumärke och att starta en relation. I See-fasen kan du till exempel arbeta annonsering på sociala medier och Googles sökannonsering.
Think
Think-fasen riktar sig till alla personer som funderar på att köpa nya skor men bara har ett litet köpintresse. Målet är att skapa ett intresse hos besökaren och utveckla er relation! Även i Think-fasen är det en god idé att synas i social medier och sökannonsering men även med intressanta blogginlägg.
Do
Do-fasen riktar sig mot alla personer som överväger att köpa skor nu – och som har visat ett köpintresse. Nu handlar det om att ge ett köperbjudande! Här kan vi till exempel arbeta med remarketing, alltså annonsera mot personer som har besökt din webbplats. Det är minst lika viktigt att webbplatsen gör det enkelt att genomföra köp online eller att man hittar relevant information om hur man tar sig till er butik.
Care
Denna fasen riktar sig till dina stammisar, alltså personer som redan har köpt skor av dig. I denna fasen handlar det om att vårda relationen och ta hand om dem. I Care-fasen finns det utrymme för att skicka intressanta nyhetsbrev, skriva inspirerande blogginlägg och berätta om vad som är nytt på webbplatsen.
Med STDC-modellen kommer du med andra ord inte bara att nå rätt målgrupp, utan du kommer nå rätt målgrupp med rätt budskap vid rätt tillfälle. Du kommer också försäkra dig om att din kommunikation är tillräckligt bred och har något tilltalande för alla.
”The goal is to optimize See and Think in order to maximize Do.”
— Avinash Kaushik
Vill du prata mer om marknadsföring eller köpresor?
Tveka inte att höra av dig oss!

Anna Leffler
Fler inlägg inom ämnet
Visualisera marknadsplanen med ett årshjul
Vid denna tid på året är vi nog många som har fullt upp med ...
Hur kommer du igång med content marketing?
Att komma igång med content marketing är inte alls så svårt ...
Content marketing: Konsten att berätta och engagera
Har du någonsin undrat hur dina favoritmärken verkar veta ex...