mk-akademin

När besökaren inte scrollar

Utebliven scrollning – ja, den finns. Tyvärr. Med hjälp av olika analyseringsverktyg kan man se att besökaren ibland stannar betydligt högre upp på sidan än vad som är önskvärt. Vi reder ut varför – och såklart, hur man kan lösa det.

Utebliven scrollning – ja, den finns. Tyvärr. Med hjälp av olika analyseringsverktyg kan man se att besökaren ibland stannar betydligt högre upp på sidan än vad som är önskvärt. Vi reder ut varför – och såklart, hur man kan lösa det.

Har besökaren tillräcklig med information som det är?

Har besökaren varit inne på din sida tidigare? Kanske har besökaren redan tagit del av den informationen som finns på sajten och är nu redo att konvertera i sidans topp? I så fall, grattis!

Lösning

Alles gut. Ingen lösning behövs här.

Har besökaren hamnat fel?

Din hemsida var helt enkelt inte vad personen i fråga var ute efter. Man kan inte behaga alla.

Lösning

Se över informationen på sidan. Är den relevant för din produkt/tjänst? Besökare är bra, men det ska vara rätt besökare.

Är informationen ”above the fold” tillräckligt intressant?

Har du lyckats väcka ett intresse hos besökaren? Om inte informationen ”above the fold” är tillräckligt intressant, varför skulle då informationen längre ner på sidan vara det? Det är av yttersta vikt att locka besökaren till mer läsning. Det är så besökaren lär sig om just dina produkter eller tjänster för att sedan känna sig tillräckligt trygga med att konvertera.

Lösning
  • Placera din mest övertygande och lockande information ”above the fold”. På så vis kommer du väcka en nyfikenhet om vad som finns att vänta längre ner på sidan.
  • Ge dina besökare en tydlig introduktion om vad sidan handlar om. Självklart kommer de avbryta sin scrollning neråt om de upptäcker att sidan innehåller irrelevant information för just dem.
  • Locka med spännande bilder och grafik. Informativa bilder väcker besökarens uppmärksamhet, samtidigt som de kan lätta upp längre textstycken. Var dock noga med att bilderna är relevanta till innehållet, de ska tillföra information, inte ta uppmärksamheten från texten.

Tror besökaren att den nått botten på sidan?

Detta fenomen kallas för “false bottom” och innebär helt enkelt att besökaren tror att de nått botten på en hemsida utan att de gjort det. Felplacerad grafik, för långa avstånd mellan textstycken mm kan lura besökaren att det inte finns mer information att hämta. Tester har visat att besökare är mer än villiga att scrolla neråt på en sida – så länge de vet att det finns mer information att tillgå.

Lösning

Ge dina besökare en tydlig signal om att det finns mer information längre ner på sidan. Ett tydligt sätt att göra detta är att uppmana besökaren att scrolla neråt genom att placera en neråt-pil precis innan “the fold”. För extra tydlighet kan man även addera en skriftlig uppmaning till om att besökaren ska scrolla neråt.

Analysera din sida – och var ärlig

Scrollar besökarna för lite på din sida? Försök då ta reda på vad det är (eller vad det inte är) som får dem att lämna sidan. Analysera sidan med hjälp av ett analyseringsverktyg samt ovanstående punkter och var kritisk. Är informationen tillräckligt intressant – eller ens relevant? Och är det tydligt för besökaren att det går att scrolla neråt, eller tror de att de nått sidans slut? Var på sidan slutar flest besökare att scrolla? Finns det något mönster

Lycka till!

Image for Fia Lorentsson

Fia Lorentsson

Designer

Har du ett problem som kräver en kreativ lösning? Skicka oss en brief!

Hej!

På mkmedia.se använder vi cookies för att förbättra användarupplevelsen och optimera vår sajt. Du kan själv styra vilka cookies som får användas och kan återkalla ditt samtycke när som helst. Gör dina val nedan eller klicka på ”Godkänn alla” för att ge samtycke till samtliga syften.

För att vi ska kunna spara dina val av cookies placeras öven "nödvändiga cookies" som inte kräver ditt samtycke. Se cookiepolicy här. Placeringen av cookies innebär dessutom att vi behandlar dina personuppgifter. Se integritetspolicy här.

mk cookie policy

Ditt samtycke gäller domänen: mkmedia.se
Cookiepolicyn uppdaterades senast: 2022-05-30

mk integritetspolicy

Visa detaljer om cookies som används på vår hemsida

Nödvändiga cookies behövs för att för att webbplatsens grundläggande funktioner ska fungera korrekt och för att vi ska kunna spara ditt val av cookies.

  • selected_cookies

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • cookies_set

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

Marknadsföringscookies används för att spåra besökare på webbplatsen. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för den enskilda användaren och därmed vara mer värdefulla för utgivare och tredjepartsannonsörer.

  • _fbp

    Syfte: Används för att lagra och spåra besök över webbplatser.
    Utfärdas av: Facebook
    Livslängd: 3 månader

    Domän:mkmedia.se

Statistiska cookies hjälper webbplatsens ägare att förstå hur besökare interagerar med webbsidan genom att samla in och rapportera dessa uppgifter.

  • _hjIncludedInSessionSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sessionsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjTLDTest

    Syfte: Används för att kontrollera om cookies kan laddas på webbplatsen och tas bort kort därefter.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän:mkmedia.se

  • _ga

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 2 år

    Domän:mkmedia.se

  • _gid

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 dag

    Domän:mkmedia.se

  • _gat

    Syfte: Används för att läsa och filtrera förfrågningar från bots. Om Google Analytics distribueras via Google Tag Manager kommer denna cookie att heta _dc_gtm_.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 minut

    Domän:mkmedia.se

  • _hjid

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • _hjSession{site_id}

    Syfte: En cookie som innehåller aktuell sessionsdata.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjSessionUser{site_id}

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • _hjIncludedInPageviewSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sidvisningsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjAbsoluteSessionInProgress

    Syfte: Används för att lagra unika besök.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

På webbplatsen mkmedia.se använder vi så kallade cookies för att analysera hur vår hemsida används i syfte att optimera och förbättra hemsidan. Du väljer själv om du vill ge samtycke till vårt användande av cookies och kan när som helst ändra användandet av cookies genom att klicka här.

Mkmedia AB ansvarar för placering av cookies på hemsidan och är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter som samlas in av dessa. För mer information om vår behandling av dina personuppgifter, se vår integritetspolicy.

Vad är cookies?

En cookie är en liten textfil som placeras på din enhet (dator/mobil/surfplatta som har tillgång till internetuppkoppling) av hemsidan du besöker – om du ger samtycke till detta. Cookien kan till exempel känna igenom dig som användare när du besöker vår webbplats och gör det möjligt att komma ihåg viktig information som gör ditt besök bekvämare och ger en förbättrad användarupplevelse. Cookies är så kallade passiva filer som inte kan sprida farlig programvara eller virus på din mobila enhet eller dator.

Det finns två typer av cookies, permanenta cookies och sessionscookies. På mkmedia.se använder vi både permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies sparas som en fil på datorn under en viss tid tills servern som placerat dem, eller du som besökare väljer att radera dem. Sessionscookies lagras temporärt när du som besökare är inne på hemsidan och försvinner när du stänger din webbläsare.

Cookies kan även delas upp i förstahandscookies och trejdeparscookies. Förstahandscookies placeras av hemsidan du besöker medan tredjepartscookies placeras av en annan webbplats. På mkmedia.se använder vi både förstahanscookies och tredjepartscookies.

Hur du undviker cookies

När du besöker vår webbplats kan du neka till alla eller vissa typer av cookies. Du kan även återkalla eller ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka här.

Du kan även blockera cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Då kommer din webbläsare automatiskt neka till cookies eller informera dig när en hemsida begär att få lagra cookies.

Efter ditt besök kan du granska och radera de permanenta cookies som har lagrats i din webbläsare. I listan nedan ser du namnet på de cookies mkmedia.se sparar så att du enkelt kan identifiera dem.

Här hittar du mer information om hur du hanterar cookies i din webbläsare:

Cookies som används av tredje part

På mkmedia.se kan det finnas innehåll som bäddas in från YouTube. YouTube placerar cookies i din webbläsare när du besöker youtube.com eller när du trycker på inbäddat innehåll från YouTube som finns på vår hemsida. Mkmedia kan inte styra över dessa cookies eller de personuppgifter och information som kan komma att samlas in. Mkmedia använder inte de tjänster för riktad marknadsföring som erbjuds av YouTube. Därmed behöver du som användare kontrollera YouTubes hemsida för att få ytterligare information om hur de hanterar cookies, vilken information de samlar in och hur du kan ta bort eventuella tredjepartscookies.

Cookies som används på mkmedia.se

Nödvändiga cookies behövs för att för att webbplatsens grundläggande funktioner ska fungera korrekt och för att vi ska kunna spara ditt val av cookies.

  • selected_cookies

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • cookies_set

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

Marknadsföringscookies används för att spåra besökare på webbplatsen. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för den enskilda användaren och därmed vara mer värdefulla för utgivare och tredjepartsannonsörer.

  • _fbp

    Syfte: Används för att lagra och spåra besök över webbplatser.
    Utfärdas av: Facebook
    Livslängd: 3 månader

    Domän:mkmedia.se

Statistiska cookies hjälper webbplatsens ägare att förstå hur besökare interagerar med webbsidan genom att samla in och rapportera dessa uppgifter.

  • _hjIncludedInSessionSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sessionsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjTLDTest

    Syfte: Används för att kontrollera om cookies kan laddas på webbplatsen och tas bort kort därefter.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän:mkmedia.se

  • _ga

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 2 år

    Domän:mkmedia.se

  • _gid

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 dag

    Domän:mkmedia.se

  • _gat

    Syfte: Används för att läsa och filtrera förfrågningar från bots. Om Google Analytics distribueras via Google Tag Manager kommer denna cookie att heta _dc_gtm_.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 minut

    Domän:mkmedia.se

  • _hjid

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • _hjSession{site_id}

    Syfte: En cookie som innehåller aktuell sessionsdata.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjSessionUser{site_id}

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän:mkmedia.se

  • _hjIncludedInPageviewSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sidvisningsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

  • _hjAbsoluteSessionInProgress

    Syfte: Används för att lagra unika besök.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän:mkmedia.se

1. Inledning

1.1 Din integritet är viktig för oss. Beställningen av Tjänsten täcks av vår personuppgiftspolicy som redogör för hur MK Media Produktion AB (556920-0693) (“Bolaget”) samlar in uppgifter från dig (“Kunden”), samt hur denna information behandlas och skyddas.

1.2 Denna personuppgiftspolicy gäller för all hantering av personuppgifter som blir aktuell vid kontakt med bolaget.

1.3 Bolaget är personuppgiftsansvariga för dina personuppgifter och behandlar dessa i enlighet med tillämpliga dataskyddsregler.

2. Inhämtning och hantering av personuppgifter

2.1 Bolaget inhämtar och hanterar personuppgifter i syfte att kunna tillhandahålla Tjänsten på ett adekvat och effektivt sätt. Insamling av personuppgifter sker för att kunna fullgöra beställningen av Tjänsten.

2.2 Personuppgifter kan också behandlas för att rapportera adekvat information till myndigheter som behövs för att uppfylla Bolagets juridiska skyldigheter.

2.3 Bolaget har rätt att lagra personuppgifter på platser som står utom Bolagets direkta kontroll, till exempel på servrar eller databaser som är samlokaliserade webbhotell.

2.4 Bolagets rättsliga grund för att hantera personuppgifter är följande: – Genom att Kunden godkänner offerten/uppdraget ingår Kunden ett bindande avtal med Bolaget. I samband med att Kunden genomför en beställning samtycker denne även till Bolagets hantering av personuppgifter. – Bolaget samlar in och lagrar personuppgifter för att uppfylla vissa rättsliga skyldigheter, till exempel redovisningsskyldighet.

3. Hur inhämtning av personuppgifter sker

3.1 I samband med Kundens beställning av Tjänsten kommer Kundens namn, telefonnummer, adress och e-postadress hanteras och lagras i syfte att kommunicera direkt med Kunden.

4. Lagring av personuppgifter

4.1 Kontaktinformation: Bolaget lagrar kontaktinformation i form av namn, telefonnummer, adress och e-post.

4.2 Faktureringsinformation: Bolaget lagrar faktureringsinformation till Kunden som denne tillhandahåller Bolaget vid beställning av Tjänsten. De faktureringsuppgifter som kommer att lagras är Kundens namn, organisationsnummer, ett referensnamn, en adress, samt en mailadress dit fakturan kommer skickas.

5. Kundens skyldigheter

5.1 Kund ansvarar för att de uppgifter som lämnas till Bolaget är korrekta.

6. Kundens rättigheter

6.1 Kund har rätt att återkalla sitt samtycke. Återkallande av samtycke ska ske skriftligen till Bolaget.

6.2 Kunden har rätt att begära ut information om de uppgifter Bolaget har lagrat om Kunden. En sådan begäran från Kunden ska vara skriftlig.

6.3 Är de registrerade uppgifterna felaktiga och/eller ofullständiga har Kunden rätt att få dessa korrigerade eller raderade.

6.4 Kunden har rätt att få ut Bolagets kontaktuppgifter. Har en tredje part åtkomst till uppgifterna, har Kunden även rätt att få kontaktuppgifter till den tredje parten.

7. Tiden för lagring av personuppgifter

7.1 Bolaget förbehåller sig rätten att bevara personuppgifterna registrerade så länge som det är nödvändigt för att Bolaget ska kunna fullgöra, tillhandahålla och utveckla Tjänsten.

7.2 Data såsom betalningsmetod, produktdata och eventuell betalningsreferens till externa betalningssystem kan fortfarande sparas anonymt för statistik och för att kunna ge återbetalningar vid t.ex. Klagomål.

7.3 Efter att Tjänsten är slutförd har Bolaget rätt att använda de registrerade uppgifterna i redovisnings – och marknadsföringssyfte, såvida inte Kunden önskar att få uppgifterna raderade. I sådana fall skall Bolaget radera uppgifterna.

8. Tredjeparts användning av personuppgifter

8.1 Bolaget kan komma att dela dina personuppgifter till tredje part i syfte att fullgöra Tjänsten.

9. Ansvarsbegränsningar

9.1 Bolaget ansvarar inte för de personuppgifter kopplade till Kunden som delas av tredje part.

10. Uppdatering av personuppgiftspolicy

10.1 Från tid till annan kan ändring komma att ske i denna personuppgiftspolicy. Bolaget kommer att meddela Kunden om eventuella ändringar i denna policy i enlighet med vad som krävs enligt lag. Bolaget kommer också att lägga upp en uppdaterad policy på Bolagets hemsida (www.mkmedia.se). Vänligen besök hemsidan regelbundet för uppdateringar.

11. Kontaktuppgifter

11.1 Om kunden skulle ha några frågor angående hanteringen av personuppgifter eller ovanstående villkor kan kunden använda följande kontaktinformation för att ta kontakt med bolaget.

mkmedia produktion ab
Gamla Almedalsvägen 3
SE 412 63 Göteborg
info@mkmedia.se
Tel +46 31 83 42 40

pixelcapival: 8D1C7 FacebookAds\Object\ServerSide\EventResponse Object ( [container:protected] => Array ( [events_received] => 1 [messages] => Array ( ) [fbtrace_id] => A-KF4gkeAvA0HEWAdw6asvR ) )