Lipidor

The Future of Skin Science. Fits in a Lipid.

Tillbaka till alla case

Kort om Lipidor

Lipidor AB utvecklar topikala läkemedelskandidater, alltså läkemedel som appliceras direkt på hudens yta. Genom sin unika, egenutvecklade AKVANO®-plattform omformulerar man generika till nya, innovativa behandlingar; så kallade supergenerika.

lipidor.se

Projektet i korthet

  • Strategi
  • Copy
  • Webbdesign
  • Webbutveckling
  • IR-kopplingar
  • Fotoretuch

Team

  • Björn – Webbstrateg / Copy
  • Martin – Designer
  • Jenny – Utvecklare
  • Anna L – Projektledare

Revolutionerar hudvårdsläkemedel med lipider

Lipidor har gått från forskning till kommersiell fas. mkmedia fick uppdraget att förnya deras kommunikationsstrategi – och skapa en webbplats som matchar deras nya position på bästa möjliga sätt. Målet? Att tydliggöra värdet och fördelarna med företagets teknologi, lyfta dess unika egenskaper och presentera dem på ett modernt och marknadsorienterat sätt. I både text och design.

Utmaning: att förenkla det komplexa.

Lipidors forskning är komplex, det ligger i sakens natur. Samtidigt är hemsidans besökare alltifrån retailinvesterare till forskare, samarbetspartners och stora läkemedelsföretag. Hemsidan måste väcka intresse och nyfikenhet hos samtliga. Vi började därför med en analys av den dåvarande webbplatsen och tog ett rejält omtag kring messaging, navigering, layout och struktur.  Vi ville lyfta och förtydliga Lipidors unika värden, till besökare med varierande förkunskaper och intressen.

Ett mer visionärt och kommersiellt tilltal

En av de viktigaste förändringarna var att ändra språklig tonalitet och budskap. Lipidor har gått från forskning till kommersiell fas, vilket behövde komma fram tydligare. Tillsammans med teamet på Lipidor arbetade vi igenom alltifrån ordval till tonalitet för att hitta ett uttryck som skapar läslust och nyfikenhet för bolaget.